Het Radio Advies bureau (RAB) pubciceerde zojuist de netto bestedingen voor radioreclame voor 2012. Hieruit blijkt een budget van € 218 miljoen, hetgeen een daling van 6,5% inhoudt ten opzicht van 2011. RAB concludeert dat vooral in het tweede en derde kwartaal de crisis grote invloed laat zien op de bestedingen van een aantal branches en grote adverteerders. Het goede nieuws is dat in 2012 581 nieuwe adverteerders diverse branches de weg naar radio hebben gevonden. Maar blijkbaar brachten zij onvoldoende budget mee om het saldo positief te kleuren. De bestedingen van non-spot stijgen in 2012 met 5%. Automotive staat net als in 2011 op nummer één als het gaat om reclamebestedingen op radio. Er was zelfs sprake van een stijging van 23%, maar dat zal waarschijnlijk bruto zijn. De grootste stijger van het afgelopen jaar is de medische branche met maar liefst een plus van 185%. Zal ook wel bruto zijn . . .
De voorspelling die ik hier eerder maakte over de radiobestedingen waren toch wat aan de negatieve kant. Op basis van de eerste drie kwartalen kwam ik uit op € 213 miljoen. Met de daling van 6,5% op heel 2012 lijkt radio over het dieptepunt heen te zijn. Dat geldt niet voor TV, getuige onderstaande grafiek, waarin per kwartaal de ontwikkeling ten opzichte van het zelfde kwartaal van het voorgaande jaar is weergegeven. Benieuwd naar de cijfers over Q1 2013!
% mutatie reclamebestedingen per kwartaal ten opzichte van vergelijkbaar kwartaal voorgaande jaar, 2011 en 2012
Samenstelling: Mediaonderzoek.nl
Bron: SPOT/RAB
Foto: bloggen.be