De Telegraaf gaat een nieuw soort bereikcijfer hanteren. Het concern gaat het bereik van de krant, internet en mobiele diensten bij elkaar tellen. Adformatie stelt dat de totaalcijfers volgens het concern “˜meer recht zouden doen aan de daadwerkelijke mediaconsumptie van consumenten‘.
Uit onderzoek van het bureau Customer View, in opdracht van De Telegraaf, blijkt onder meer dat de nieuwsmedia van het concern samen in het tweede kwartaal van dit jaar zo’n 2,5 miljoen consumenten per dag bereikten.
Frank Volmer, commercieel directeur van De Telegraaf in Adformatie: “˜Steeds meer consumenten beschouwen De Telegraaf als een verzameling van verschillende media, die op verschillende momenten worden gelezen. Het groeiend aantal contactmomenten is een veel belangrijker indicator voor de waarde van ons merk.‘
Feitelijk propageert De Telegraaf een single-source bereiksonderzoek, waarbij respondenten gemeten worden op de consumptie van alle media. Tot nu toe is het zo dat elk mediumtype zijn eigen panel heeft. Twee weken geleden pleitte Bas de Vos van de Publieke Omroep al voor een gezamenlijk onderzoek voor televisie en radio. De Mediawatch van Intomart GfK zou een oplossing kunnen zijn. Dit is een horloge dat respondenten dragen en waarmee diverse mediumtypen gemeten kunnen worden.
Wellicht is het ook weer eens tijd om de discussie over ‘fusie’ uit te kast te halen. Hierbij worden databestanden van verschillende onderzoeken samengevoegd tot een bestand, zodat lees- en kijkgedrag gekoppeld zijn aan één groep respondenten.
Een korte termijn oplossing is het optellen van GRP’s. In het geval van De Telegraaf kunnen de papieren GRP’s geteld worden bij de online GRP’s, waarbij deze laatste wel omgerekend moet worden naar de totale populatie 13+ in plaats van alleen online 13+.