De publicatie van het Televisie Jaarraport 2004 van SPOT heeft op diverse plekken op het net reacties opgeroepen. Kijk op o.a. op MarketingFacts, Venturo en Molblog. De reacties richten zich vooral op de visie van SPOT op de ontwikkelingen van de digitale videorecorder in relatie tot het “˜live TV kijken‘. De commerciële vitaliteit van de TV-markt is nog niet aan bod geweest. Die analyse ziet u hier.
Het Televisie Jaarrapport geeft in de bijlagen een mooi overzicht van het aantal adverteerders, merken GRP‘s e.d. We hebben de diverse parameters eens op een rijtje gezet in combinatie met de netto mediabestedingen voor televisie zoals die eerder zijn afgegeven door SPOT. Daarbij vergelijken we 2004 met 2003 en met het topjaar 2000.
In 2004 is het aantal adverteerders en merken afgenomen, terwijl het aantal GRP‘s sterk is toegenomen. Dit betekent dat de mediadruk per merk (GRP‘s per merk) ook toeneemt. Maar liefst 15% in 2004. Het totaal aantal GRP‘s nam 11%. Tegelijkertijd namen de netto bestedingen maar 1% toe. Dit heeft tot gevolg dat de netto kosten per GRP 9% zijn gedaald. De reclamezendtijd is dus een stuk goedkoper geworden. Blijkbaar heeft dit een positieve uitwerking op adverteerders. De bestedingen per adverteerder namen 2% toe en per merk zelfs 5%.
Het aantal spots steeg met 12%. Dit is hoger dan het aantal GRP‘s, zodat het aantal GRP‘s per spot licht daalde.
De vergelijking met het jaar 2000 laat meer drastische ontwikkelingen zien:
“¢ het aantal TV-adverteerders is in vier jaar tijd met slechts 7% toegenomen
“¢ de toename van het aantal merken op televisie is 10%
“¢ per merk werden 35% meer GRP‘s ingezet
“¢ het totaal aantal GRP‘s nam 49% toe op televisie
“¢ de netto omzet groeide maar met 2%
“¢ de netto kosten per GRP daalden in vier jaar tijd met 31%
“¢ de bestedingen per adverteerder en merk gingen 4% en 7% naar beneden
“¢ het aantal spots steeg met 81%
“¢ maar het aantal GRP‘s per spot daalde met 17%
De zeer sterke toename van de reclamezendtijd op televisie heeft niet geleid tot een substantiële toename van de omzet. De mediadruk per commercial is afgenomen, zodat adverteerders meerdere commercials met kleinere aantallen GRP‘s per commercial moeten inzetten om mediadoelstellingen te kunnen blijven realiseren. Zij kopen die GRP‘s in tegen een steeds lager prijsniveau. Een zorgwekkende ontwikkeling die maar moeilijk lijkt te stoppen. Zie ook eerdere analyses op deze weblog.
In een markt waarin de vraag groter is dan het aanbod stijgt normaal gesproken het prijsniveau. Op de Nederlandse televisiemarkt lijkt dat maar niet te lukken. De concurrentiedruk houdt de prijzen laag en laat ze zelfs dalen. Tot hoever kan dat doorgaan?
Reacties