Dacht ik pas dat we er wel waren met de afkortingen in medialand, komt er weer één bij: NOBO (grappen over cookies mag u zelf maken). Het staat voor het Nederlands Online Bereiksonderzoek. Dit onderzoek is een initiatief van De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) en het wordt uitgevoerd door TNS-Nipo en Kantar Media. De betrokken partijen beogen hiermee een nieuwe standaard voor het digitale bereiksonderzoek in Nederland neer te zetten. NOBO betreft een unieke samenwerking in de markt omdat naast VINEX en SKO ook PMA en BVA participeren. BVA en PMA zitten natuurlijk al in de TV-JIC, maar met VINEX erbij wordt het een soort JIC+.
Het vandaag gepubliceerde persbericht zegt over NOBO: “Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren. De samenwerking leidt tot een groter, kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden. Door de uitbreiding van het panel kan alle relevante online video content en online commercials nog beter worden gemeten. SKO moet zo in staat zijn om eind 2015 het “VideoTotaal” aan de markt te leveren. Het “VideoTotaal” betreft een nieuwe standaard waarin het totale kijkgedrag, online en offline, wordt geïntegreerd.”
Aanvankelijk zou SKO van start gaan met een panel van 3.000 en dan uitsluitend voor met meten van online video, maar de samenwerking met VINEX maakte het mogelijk om dit uit te breiden naar 5.000 en display. VINEX daarentegen legt er iets op toe. Dat meette in de Webmeter (STIR) en DDMM met een panels van 9.000 tot 10.000. Daartegenover staat dat er naast paneldata ook met censusdata wordt gewerkt. Censusdata zijn tellingen van bijvoorbeeld het aantal pageviews, sessies, streamstarts, downloads en visits. Door censusdata en paneldata met elkaar te combineren ontstaat een hybride model dat het totale internetgedrag van de Nederlandse bevolking in beeld brengt.
De eerste resultaten van NOBO worden in het 4e kwartaal van dit jaar verwacht.