GfK is zojuist naar buiten gekomen met de resultaten uit het onderzoek Trends in Digitale Media (TIDM). Liesbeth Nekkers van GfK strooide op het Mediapark Jaarcongres al met de nieuwe cijfers uit de negende editie, maar nu is alles openbaar. Althans, als je ervoor betaalt. Hieronder een aantal resultaten, die GfK net via een persbericht naar buiten bracht. Inmiddels heeft 65% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder een tablet in bezit (8,6 miljoen). Door het stabiele aantal bezitters van een vaste computer (60%), zijn er nu meer tablet bezitters (65%) dan desktop bezitters. Van de Nederlanders heeft 80% (10,6 miljoen) een smartphone. Jongeren zonder smartphone bestaan echter nauwelijks nog. Met 96% is die markt behoorlijk verzadigd. Het aantal devices per persoon* is opgelopen naar 2,85. In de vorige editie (december 2014) was dat nog 2,72.
Het aantal Nederlanders met een actief Facebook- (74%) en Twitteraccount (30%) blijft stabiel, ook onder de jongeren van 13 tot en met 19 jaar. Daar liggen deze percentages op respectievelijk 89% en 52%. Instagram, Pinterest en Snapchat groeien nog wel en dan met onder jongeren.
Tablet en smartphone
Het bezit van tablets blijft licht groeien van 61% (dec. 2014) naar 65% (juni 2015). Met name het tabletbezit onder jongeren stijgt behoorlijk. In dec. 2014 was nog 50% van de jongeren in het bezit van een tablet. In juni 2015 zijn er 57% tabletbezitters onder deze doelgroep. Nog steeds lopen de jongeren hiermee iets achter op totaal Nederland (65%). Maar ja, dat compenseren ze ruimschoots met hun smartphonebezit. Verder blijkt dat er meer geappt dan gebeld wordt door de jongeren op de smartphone. Het gaat om 84% en 76%. Dus een kwart van de jongeren belt eigenlijk niet met zo’n ding.
Smartwatch
Slechts 1,5% van de Nederlanders zegt een smartwatch te hebben. Ten opzichte van december 2014 neemt de aanschafintentie af van 17% naar 11%.
Video on demand
38% van de Nederlanders maakt gebruik van betaalde Video on Demand diensten (36% dec. 2014). De jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor het kijken naar films en series. Onder 13-19 jarigen is het gebruik van betaalde VOD diensten 53%. Op welke devices er gekeken wordt, verschilt niet veel: 51% kijkt via TV, 49% via een mobiel apparaat.
* het gemiddelde aantal PC’s, laptops, tablets en smartphones per persoon.