Sinds 1 januari van dit jaar is HOI onderdeel geworden van NOM. Het rapporteren van bereik en oplage is hierdoor in één hand gekomen. NOM zal daarom vanaf september een geïntegreerde rapportage aanbieden, waarin naast bereik en oplage ook ‘censusdata’ opgenomen zal zijn. Dat laatste betreft gegevens over het online lezen van ‘mediamerken’, maar het is nog geen ‘bereik’. Met censusdata wordt veelal met behulp van ’tags’ geteld hoe vaak een merk gelezen is. Turven zou je ook kunnen zeggen. Je weet dan nog niet hoeveel mensen een merk hebben gelezen en welk profiel de lezerskring heeft. Daarvoor is bereiksonderzoek nodig zoals het KijkOnderzoek van SKO of luisteronderzoek van NLO. Op termijn is niet uitgesloten dat NOM voor dit deel aansluiting zal gaan zoeken bij het NOBO-initiatief van SKO en VINEX.
In de nieuwe rapportage van NOM wordt onderscheid gemaakt tussen een gratis informatiedeel en een betaald informatiedeel (met login). Alle uitgevers die hun titels registreren bij NOM hebben toegang tot beide informatiedelen. In het gratis deel zullen bij print oplage (HOI) alleen de meest actuele voortschrijdende jaargemiddelden voor totaal betaalde en totaal verspreide oplage zichtbaar zijn. In het betaalde deel (achter login) zijn gedetailleerde gegevens over de meest actuele periode en drie jaar historie beschikbaar.
Voor het bereik van de print-edities zal in het gratis deel het gemiddeld bereik voor de groep 13 jaar en ouder van alle in de NOM Print Monitor (NPM) gemeten titels gepubliceerd worden. Achter de login zal voor alle titels ook een uitsplitsing naar geslacht, leeftijd en welstand opgenomen worden.
De publicatie van de print oplage (HOI) over de periode Q2 2014 t/m Q1 2015 zal eind september 2015 plaatsvinden. NOM zal een gewogen gemiddelde over de vier kwartalen berekenen. In diezelfde publicatie zullen ook de bereikscijfers van NPM 2014-II/2015-I en de nieuwe gegevens voor digitale censusdata gepubliceerd worden.
Om de voordelen van een gecombineerd aanbod zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen, zal een nieuwe vorm van rapportage worden ingevoerd. Hierin worden alle gegevens naast elkaar getoond: print oplage, print bereik, digitale censusdata en op termijn ook digitaal bereik. Uitgangspunt is om deze nieuwe wijze van rapporteren eind september 2015 te introduceren. Tevens wordt dan ook een nieuwe NOM-website gelanceerd.