TMG presenteert Goednieuwsshow

Vandaag presenteerde TMG de strategie voor de komende jaren in een bomvolle Heineken Music Hall. Huh, zult u zeggen, TMG in de HMH? Ja, en hoe! Onder leiding van anchorman Geert Jan van der Snoek werd een strak geregisseerde Goednieuwsshow afgestoken, waarin de strategie voor de komende jaren in pennestreken werd neergezet. Een keur aan sprekers, van vooral de jongere generatie TMG-ers, beklom het podium om de zaal te informeren over niet alleen de voorgenomen koers van De Telegraaf, maar ook van alle andere onderliggende merken van TMG. Een groot aantal primeurs werd de zaal ingeslingerd, maar niet voordat een panel van vijf ‘lezers’ hun zegje mocht doen over hun manier van media consumeren. Ontluisterend.

Vooraf waren vijf random gebruikers van het Telegraafmerk op een hoge kruk op het podium gezet, zodat zij vakkundig onder vuur konden worden genomen door Ronnie ‘7 Ditches’ Overgoor. Hij wilde alles weten over hun mediaconsumptiegedrag, hoeveel dat elke maand kost en welk device of dienst te mee zou nemen naar een onbewoond eiland. De vragen en antwoorden waren niet gerepeteerd en de uitkomst al helemaal niet. Conclusie is wel dat de hedendaagse mediaconsumptie een ratjetoe is van beeld en geluid, live en uitgesteld, gratis en betaald en dat allemaal in een mix van alle soorten devices, locaties en tijdstippen van de dag. Ga d’r maar aan staan als ‘mediagroep’.

Alliantie met Apple en IBM
Geert Jan van der Snoek was naast ‘dagvoorzitter’ ook brenger van zeer veel nieuws en primeurs. De eerste was mijns inziens ook meteen de grootste. TMG gaat een strategische alliantie aan met Apple en IBM, om zodoende een groot datacenter op te zetten waarin heel veel data over de gebruikers van TMG-merken wordt opgeslagen. Het doel is om op termijn de juiste content bij de juiste persoon op het juiste moment op het juiste device af te kunnen leveren. De ambitie druipt van het podium!

De tweede primeur betreft de samenwerking met Metro en Ubideo, dat een realtime reporting platform biedt. Het is een variant van user generated content, waarmee bezoekers van een event non-bezoekers kunnen laten meekijken. Ubideo deed dit eerder met de Tour de France (50.000 sessies) en Sail (100.000 sessies). Metro mikt op termijn op volumes van dagelijks zo’n 500.000 sessies.

De derde primeur (het hield niet op) ging over de Amsterdam Fashion Week. Een event op zich, waar TMG de rechten van heeft gekocht. Het wil rondom dit event een online platform creëren en ervoor zorgen dat de internationale modepers naar Amsterdam spoedt om aldaar verslag te doen van de modeweek. Ook hier ambities te over.

Ritme van de krant
Van der Snoek vindt het wel even mooi zo en laat de vloer aan de nieuwe garde TMG-ers, die samen met hem de nieuwe strategie gaan invullen. Zoals Paul Jansen, de opvolger van Sjuul Paradijs. Jansen haalde eerder deze week het nieuws met een reeks verbetering rond De Telegraaf. Afgelopen maandag rolde de 40.000e editie van de pers, dus tijd voor nieuwe stappen. Verdieping lijkt hierbij de boventoon te voeren in combinatie met een beter ‘ritme’ van de krant. Mooi, ritme van de krant.

Jansen haastte zich door te melden dat de krant ‘ondeelbaar’ is. Hij doelde hiermee op de geruchten dat de merken Telegraaf, DFT, Autovisie, Vrouw en Telesport op termijn een geheel eigen leven gaan leiden. Dat is krantvorm zeker niet het geval. Wel ziet Jansen dat er binnen die merken steeds meer ruimte komt voor ondernemen. Een voorbeeld daarvan werd meteen gegeven door Klaar Bavinck. hoofdvrouw van Vrouw. Zij kondigde het nieuwe online platform van Vrouw aan dat binnenkort de lucht ingaat. Vrouw gaat van informeren naar direct communiceren met een toenemend gebruik van online video.

Twee 24/7videokanalen
Is dat alles? Nee, op videogebied gaat TMG nog een stap verder. Het komt in 2016 met twee 24/7 videokanalen. Eén met alleen nieuws en één met alleen sport. Het ambitieniveau ligt hoog en de transitie van woord naar beeld is niet te stuiten. Tim Klein Haneveld, hoofd digi-kanalen, vertelt. The future of TV is apps. Niet allen bij Apple, maar ook bij TMG.

Dan radio. Vergeet niet dat TMG eigenaar is van Sky Radio en Radio Veronica. Erik de Zwart en Dennis Landman leggen de gelaagdheid van de radio-strategie uit. Primair zijn dat de simulcast stations, maar de laag daarachter vormen de digitale streamingstations zoals Sky’s Christmas Radio (sinds deze week weer on air . . .). De volgende stap is personaliseerbare radio zoals MyRadio of voorheen Pandora (niet meer te beluisteren buiten de US).

De vierde laag is de zoveelste primeur vanmiddag en heet ‘P101’ (Platform 101). Dat is een on demand muziekdienst die Sky Radio vanaf 2016 in de markt zal zetten. Details zijn nog niet bekend, maar De Zwart en Landman wisten al wel te vertellen dat er een touwtje komt naar het datacenter dat TMG zoals gezegd met IBM en Apple gaat bouwen.

Dat datacenter gaat ook een belangrijke rol spelen in de tarifering rond alle TMG-merken. Jordi van Zaal en Machteld Oudejans repten over een nieuwe tariefsysteem dat op termijn van performance based naar profile bases moet gaan en waarbij niet allen op bereik (CPM) wordt afgerekend maar zelfs ook op effect. De Goednieuwsshow is compleet.

Verfrissend
Het is duidelijk dat TMG onder leiding van Van der Snoek de lat hoog heeft gelegd. Op alle fronten wordt fors ingezet op data, digitalisering en nieuwerwetse afrekenmodellen. Het moet het krantenbedrijf van weleer klaarmaken voor de toekomst met een nieuwe lichting TMG-ers, die binnenkort wordt aangevuld met (weer een primeur) Barbera Wolfensberger en Jacqueline Smit. Niet de minsten. Zij zullen als Chief Marketing Officer en Commercieel Directeur Landelijke Media de Basisweg verder komen versterken. Vandaag stonden zij nog niet op het podium, maar Van der Snoek liet wel voldoende ruimte aan al die andere jonge TMG-ers. Zeer verfrissend om te zien.

Later, tijdens de borrel, zagen we Miss Radio nog even voor de camera verschijnen en maakten we kennis met de visie van TMG op de tablet. De zeer smakelijke hapjes werden door de gastvrouwen geserveerd op iPads. Echt waar! Zie onderstaande foto’s . . .

tmg_011015

De middag nog eens nalezen kan ook hier.

8.768 x bekeken
Scroll naar boven