Het Radio Advies Bureau (RAB) kwam vandaag naar buiten met de bestedingen aan radioreclame in 2015. Dat kwam uit op een budget van netto 225 miljoen euro. Dat is een daling van 3,5% ten opzichte van 2014. De spotbestedingen bedroegen 212,5 miljoen en aan non-spot werd 12,5 miljoen besteed. Dat betekent dat de prognose die we eerder maakten niet uitgekomen is. De inschatting van uw scribent dezes kwam uit op 220 miljoen (spot). Het aantal adverteerders is wel flink toegenomen. In 2014 werden 1.782 adverteerders geteld, in 2015 waren dat er 1.939. Het gemiddelde budget per adverteerder is dan gedaald van 123.000 euro naar 109.500 euro. De top 3 branches is ongewijzigd ten opzichte van een jaar geleden: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. De bestedingen per kwartaal staan in onderstaande grafiek:
Netto bestedingen radioreclame per kwartaal (2014/2015) € mln.
Luistercijfers
In 2015 bereikte radio elke week 89,4% van de Nederlanders, deze 13,2 miljoen mensen luisterden gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag (bron: NLO/GfK 2015, 10+, week, 06-30u). Dat is twee minuten korter dan het jaar ervoor. Audio heeft een zeer belangrijke plaats in het medialandschap en live radio is het meest dominante audioformat; radio is 82% van het totale audio luistervolume in 2015 (bron: Audio Distributie Onderzoek, NLO/GfK sept 2015).
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.