Vandaag publiceerde de Stichting Kijkonderzoek (SKO) de kijkcijfers over 2006. Hieruit blijkt dat de gemiddelde kijktijd per dag voor televisie is toegenomen van 195 minuten in 2005 naar 197 minuten in 2006. De toename bedraagt dus zo’n 1%. Vorig jaar was die groei nog 1,6% en in 2004 nam de kijktijd nog met 2,7% toe. Er tekent zich dus een afname af qua groei van die kijktijd.
De top 25 meest bekeken programma‘s wordt aangevoerd door de WK wedstrijden waarin het Nederlandse elftal optrad. Ook de schaatswedstrijden tijdens de OS zijn door veel mensen bekeken. De toplijst zonder sport wordt aangevoerd door “Idols”, “Boer zoekt vrouw” en “Spoorloos”.
In vergelijking met 2005 daalde het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep van 35.1% naar 34.0% en van SBS van 21.1% naar 20.5%. RTL Nederland bleef min of meer constant: 25.9% in 2006, 26% in 2005. RTL4 had het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (13.6%) als de avond (14.7%).
Het persbericht gaf ook een overzicht van de kijkdichtheden van 13 augustus t/m het eind van het jaar. Op die manier is goed het effect van Tien te zien en min of meer ook de effecten van de nieuwe zenderindeling van de Publieke Omroep. In onderstaande tabel heb ik e.e.a. bij elkaar geteld:
Kijkdichtheden 18-24 uur, periode 13 aug-31 dec.
Trek zelf uw conclusies.
Reacties