• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Kijk, het bereik en vergelijk

Door Peter Wiegman 
op 18 augustus 2020 

Per vandaag publiceert SKO naast de gebruikelijke cijfers van televisie een nieuwe variant en dat is het totaal aantal kijkers van een programma. Dat zijn de kijkers die minimaal 1 minuut van een uitzending hebben gezien. Tot nu toe moesten we het doen met het gemiddeld aantal kijkers, maar daar is nu dus een verrijking bij gekomen. Je kan die twee heel mooi vergelijken om te bepalen of een programma de kijker een beetje vast weet te houden. Hoe dichter die aantallen bij elkaar liggen, hoe hoger de kijkersbinding of -trouw zo u wilt. Laten we de top 25 van gisteravond eens bekijken.

Top 25 TV-programma’s, 17 augustus 2020

Bron; SKO, bewerking Mediaonderzoek.nl

Als je de hele top 25 optelt voor beide groepen kijkers en je deelt het gemiddelde op het totaal krijg je 64%. Dat wil zeggen dat een programma uit de top 25 voor zo’n 64% helemaal wordt uitgekeken. Of 64% van de kijkers ziet het helemaal, of 100% van de kijkers ziet maar 64% van de totale lengte. Dit verhoudingsgetal heet in jargon de nettofractie. Mag u weer vergeten.

Onderling zijn er behoorlijke verschillen. De Slimste Mens, Editie NL en Late Nieuws zitten ruim boven de 80% en Editie NL zelfs op 90%. Sowieso geldt dat nieuwsuitzendingen het goed doen in dit kader. Jinek en Wij Emigreren zitten in de lagere regionen met elk 40%. Andere veertigers zijn Op1 en Hitkwis.

Een mooie toevoeging dat bereik.

 

Channels: Televisie
1.881 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close