Het Radio Advies Bureau meldt zojuist dat de bestedingen aan radioreclame in 2020 uitkomen op € 170 miljoen. In vergelijking met 2019 is dat 17% minder. Deze scherpe daling wordt geheel verklaard door de maatregelen als gevolg van het coronavirus. De eerste helft van het jaar telde zelfs een verlies van 31%. Volgens RAB was er snel een duidelijk herstel te zien in de tweede helft van het jaar. In het vierde kwartaal waren de bestedingen zelfs weer op het niveau van 2019.
Radioreclame in coronajaar
RAB zegt over de cijfers uit 2020: “De omzetdaling wordt vooral veroorzaakt door de eerste shockreactie van adverteerders tijdens de eerste lockdown. Spoedig kwam het besef dat radio in alle huishoudens een belangrijke rol speelt en wil adverterend Nederland daar weer bij aanhaken.”
De totale spotomzet in 2020 bedraagt € 160 miljoen, de non-spotreclamebestedingen zijn € 10,5 miljoen.
Digitale audioreclame
De investering in digitale audioreclame wordt steeds groter (+75%) en groeit uit tot een volwassen kanaal. Daarom publiceert RAB vanaf 2021 ook de digitale audio bestedingen.
Radioconsumptie stijgt in 2020
De luistertijd van de radioluisteraar steeg in 2020 met maar liefst 14 minuten per dag naar 4 uur en 15 minuten dagelijkse radioconsumptie (+6%). Het bereik van radio is stabiel met een weekbereik van ruim 13 miljoen en een gemiddeld dagbereik van 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder. (Bron: NLO/GfK).