De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2024 met 3,3% gedaald naar € 426 miljoen. De TV-spotbestedingen daalden met 4,1% naar € 374 miljoen, terwijl de non-spotbestedingen met 2% stegen naar € 52 miljoen. De lineaire kijktijd daalde licht met 1,5% naar 130 minuten per dag. Alleen TV-spot vertoonde een daling, terwijl advertentie-inkomsten via online video platforms groeiden en inmiddels 6% van de totale videobestedingen uitmaken. De TV-brancheorganisatie Screenforce verwacht voor heel 2024 een marktkrimp van 1 à 2%. Alle cijfers staan in het halfjaarrapport dat Screenforce vandaag publiceerde.
Bestedingen TV-reclame eerste halve jaren 2017 – 2024 (x mio)

In de eerste helft van 2024 daalde de TV-spotreclamemarkt met 4,1% naar € 374 miljoen, mede door het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen en een afnemende economische vraag. Non-spotbestedingen groeiden daarentegen met 2% naar € 52 miljoen, vooral in het eerste kwartaal en zowel op lineaire als online video platforms.
De daling van de lineaire kijktijd vertraagt: in de eerste helft van 2024 was de afname slechts 1,5%, vergeleken met 7% in 2023 en 13% in 2022, wat kan wijzen op stabilisatie bij de doelgroep 6+.
Op basis van de bruto bestedingen concludeert Screenforce dat de retailers de grootste TV-branche vormen met een bruto TV-investering van € 508 miljoen (+6%) en komen dan ook vaak terug in de top 25 adverteerders. Procter & Gamble is opnieuw de grootste adverteerder, het afgelopen halfjaar liet zij bovendien ook de grootste groei zien (+ € 21 miljoen bruto ). Met een forse stijging van haar investeringen heeft Plus Retail de concurrentiestrijd opnieuw aangewakkerd in de Retail branche.
Download hier het halfjaarrapport van Screenforce.