Vanochtend al een bericht over de Establishment Survey van STIR, zojuist komt ook SKO met persbericht over hun Establishment Survey. Het maakt melding van de stijgende penetratie van LCD/plasma beeldschermen (28%) en harddisk recorders (13%). Deze stijging gaat gepaard met een groei in digitale televisie van 35% naar 40% in de eerste helft van 2008. Het percentage traditionele analoge kabelaansluitingen is verder gedaald van 78 tot 73%. De penetratie van Digitenne is gestegen van 5 tot 7%. De digitale ontvangst via internet en het schotelbezit blijven stabiel in respectievelijk 2 en 8% van de huishoudens.
Plasma, LCD en breedbeeld
Bij de televisie in de woonkamer zet de opmars van de platte beeldbuis verder door ten koste van de traditionele beeldbuis. Inmiddels heeft 22% van de huishoudens een basistoestel met een LCD scherm en 6% heeft een plasma scherm. 68% van de basistoestellen heeft nog een klassieke beeldbuis. In de helft van de Nederlandse huishoudens is nu een breedbeeld televisie aanwezig.
Harddisk, DVD- en videorecorders
Het percentage harddisk recorders in de Nederlandse huishoudens is gestegen van 10 naar 13%. De videorecorder blijft steeds meer terrein prijsgeven. Als randaparatuur blijft de DVD-speler het populairst. In 59% van de huishoudens is een DVD-speler aanwezig, in 17% van de huishoudens staat een DVD-recorder.
Televisie kijken via internet
Het percentage huishoudens dat wel eens via de PC naar televisieprogramma‘s kijkt is 26%. 86% van deze huishoudens geeft aan te kijken naar on demand streams van televisie programma‘s (gemiste uitzendingen), 11% kijkt wel eens naar live televisie streams.
Ik kan me de penetratie van 13% van de harddisk recorder niet voorstellen. Er zijn vorig jaar 650k harddisk recorders verkocht en ik de jaren ervoor ook zo’n 600k samen. Dus nu zijn er al meer dan 1.3 miljoen verkocht. De meeste gezinnen hebben er toch maar 1 en op 7 miljoen gezinnen is dat nu 20% van de gezinnen. Dit jaar stijgt het tot boven de miljoen die erbij komen dus het gaan nu echt snel. (cijfers van GFK op http://www.slideshare.net/vincente/internetvideo-presentatie-vincent-everts slide 81
Vincent,
Hetzelfde verhaal gaat op voor digitale decoders en bijv. platte beeldschermen. Er wordt veel meer hardware verkocht dan er in Establishment Surveys wordt gemeten als opgesteld in de huishoudens.
Er gaat wel eens wat kapot en ook wordt een deel doorgeschoven naar een tweede, derde en vierde toestel, maar de lage rapportage cijfers zijn nogal systematisch voor vrijwel alle nieuwe CE-technologie die de laatste jaren de huishoudens wordt binnengehaald.
Kortom, een echt belangrijke vraag aan al deze marktonderzoekers: Waar komt dit rapportagegat vandaan? Waar verdwijnen al die verkochte apparaten heen?
Net als bij alle (technologische) vernieuwingen zijn het de innovators en de early adaptors, die deze als eerste aanschaffen. De establishment survey is gehouden onder gemiddeld Nederland, en daarbinnen valt de penetratie dus anders uit. Reden waarom je naast verkoopcijfers ook onderzoek nodig hebt. Het wordt eens tijd dat we ophouden onszelf als maatgevend te zien, en eens buiten de randstad naar de gewone mens kijken.
@Swantje eens met de stelling dat we ons niet moeten verkijken vanuit de eigen beleving, maar verkoopcijfers zijn verkoopcijfers. M.b.t. die harddiskrecorders staat hier wel een ander geluid: “Verwacht werd dat DVD-recorders de opname functie van TV‘programma‘s snel
zouden overnemen van Videorecorders, maar deze verwachting komt niet uit. Met een daling van -8%
in aantallen blijft de ontwikkeling van de groep DVD systemen (spelers, recorders, Home Theatre)
achter bij het totale marktbeeld . . ”
’s Wel een mooi rapportje trouwens.
Een DVD-recorder is iets anders dan een HardDisk-DVD-Recorder.
Vooral de eerste was al verdoemd om te floppen, daar ze geen enkele meerwaarde hadden dan de traditionele videorecorder. Veel dingen waren zelfs onbetrouwbaar, en vooral traag.
Daarnaast kopen mensen pas iets nieuws, als het vorige apparaat ermee uitscheidt. Vaak beseft men dan ook pas te laat dat je nu niet kunt overstappen naar nieuwer product, omdat al je baby-, feest- en huwelijksvideos niet kan overzetten naar DVD als daar geen videoband meer in past.
Neem dan ook nog mee, dat half nederland pas geld gaat uitgeven als het binnen is gekomen (ook al worden we doodgegooid met leen-reclame), dan is de stijging enkel te bemerken vlak voor de zomer, en in de decembermaand, en dan nog vaak later, omdat men wel even de uitverkoop afwacht.
Peter,
wordt uit het onderzoek ook duidelijk hoeveel mensen digitale TV anders bekijken dan gewone analoge TV? Ofwel: hoeveel mensen kopen extra kanalen, gebruiken video on demand of gebruiken de EPG intensief?
@Gijsbregt hier staat wel wat onderaan op pagina 8, maar ’t is niet echt heel diep. De ES uit bovenstaande posting staat (nog) niet online.
Met de opkomst van de digitale televisie neemt ook het gebruik van de digitale diensten toe. Inmiddels gebruikt 24 procent van alle huishoudens een digitale ontvanger voor één of meerdere diensten. Als meest gebruikte dienst wordt tv muziekzenders genoemd (12,5%), gevolgd door themakanalen (12%) en radio muziek zenders (11%), elektronische programmagids (EPG, 10%), Internet (9%) en betaalde films (pay-per-view, 5%). Voor de overige diensten wordt de digitale ontvanger relatief weinig gebruikt.
Zijn die percentages van alle huishoudens of van de huishoudens met digitale TV? In ieder geval bevestigt het wat ik al dacht. Het hebben van dTV betekent niet dat er gebruik gemaakt wordt van digitale diensten.