Da’s nog ’s nieuws uit Abriland. Hillenaar, de buitenreclame-exploitant uit Oegstgeest heeft per direct het hele buitenbestand van concurrent Brouwer en Partners overgenomen. Met deze deal heeft Hillenaar nu een stevige nummer drie positie in de markt. Alleen JCDecaux en CBS Outdoor zijn groter. Op NABBnet staat inmiddels een grafiek met de aandelen, waarin CBS 33% heeft, JCDecaux 32% en Hillenaar 17%. Hillenaar claimt nu de grootste te zijn in bereik en contacten. Dit volgens het nieuwe Buitenreclame-onderzoek, dat vorige maand is gepubliceerd. Dat onderzoek moet nu aan de achterkant aangepast worden om de nieuwe pakketten van Hillenaar zichtbaar te maken voor de mediaplanners.
Volgens gegevens van Mediaxim bedraagt het bestedingsaandeel van de nieuwe combinatie 17%. In de markt van straatabri’s is het marktaandeel nog aanzienlijk groter, omdat JCDecaux en CBS Outdoor een flink deel van hun omzet ook behalen uit billboards 9CBS en JCDecaux) en reclame op NS stations (CBS).
De nieuwe combinatie behaalt in het voor de Nederlandse markt belangrijkste segment, de abri’s, een marktaandeel van 21%. Daarmee blijft het bedrijf nog wel achter bij CBS Outdoor en JCDecaux. CBS Outdoor blijft sterk door haar exclusieve relatie met de NS en een breed landelijk bereik, JCDecaux is en blijft marktleider door exclusieve relaties met de meeste grote steden.
Na de drie ‘grote’ spelers komen nog Interbest met 11% en Centercom met 4% aandeel. Beide partijen hebben een meer gespecialiseerd aanbod. Interbest is bekend van de grote masten langs vooral snelwegen. Centercom beweegt zich meer in het circuit van de winkelscentra.
Overigens houdt Brouwer en Partners niet op te bestaan. Zij gaan door met de exploitatie van uitsluitend indoor reclame.