Per 1 juli heeft Radio een nieuw luisteronderzoek en publiceert het luistercijfers volgens een nieuwe weegnorm. Werd in verleden de steekproef van het radio-onderzoek gewogen met cijfers uit de Radio Basisondervraging, nu maakt radio net als TV, online en print gebruik van de Media Standaard Survey (MSS). Dat is een gezamenlijk populatie-onderzoek waarin de vier media JIC’s door TNS NIPO laten onderzoeken hoe de mediaconsumptie in Nederland eruit ziet en hoe deze verdeeld is over de diverse doelgroepen. Het resultaat is één basisbron die gebruikt wordt voor o.a. het wegen van steekproeven. De nieuwe luistercijfers voor radio die per 25 september zijn gepubliceerd laten een daling zien van de luistertijd van gemiddeld zo’n 12%. Het bereik is gedaald met 2 tot 3%. Het gaat over de periode juli/augustus 2012 in vergelijking met 2011. Dat is een stevige daling die voor het grootste deel wordt verklaard door de aangepaste weegnormen.
Het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), de JIC die verantwoordelijk is voor de publicatie van de cijfers geeft de volgende verklaring in een online Q&A:
De luistercijfers van het NLO worden onder meer gewogen naar de ingeschatte luistertijd van de respondenten uit de RadioBasisOndervraging van het NLO. Dat zijn respondenten die meedoen aan het luisteronderzoek. Een veronderstelling is dat panelleden in het NLO vanwege hun deelname meer affiniteit hebben met het medium radio endaardoor ook meer/langer luisteren dan gemiddeld. Dit zou leiden tot een overschatting in luistervolume in het luisteronderzoek. Daarom is er gekeken naar een manier om de ingeschatte luistertijd van de Nederlandse bevolking te meten. NLO heeft sinds kort de Media Standard Survey (MSS) als onafhankelijke bron beschikbaar voor de weegnorm van de variabele luistertijd. Voorheen was een dergelijke onafhankelijke bron er niet.
Een uitgebreidere toelichting is te lezen op in de eerder genoemde Q&A.
Overigens vraag ik me wel af of adverteerders voor 1 juli nou teveel of te weinig radio hebben ingezet? Stel er was inderdaad sprake van een overschatting van het luistergedrag, dan had je eigenlijk meer in moeten zetten. Want je zet in op basis van het onderzoek dat teveel meet. Het luistergedrag op zich verandert niet, ook niet na 1 julli, maar nu wordt er minder gemeten. Ga je dan meer inzetten in vergelijking met de situatie van voor 1 juli?
Lastig . . .