Gisteren maakte RAB de bestedingscijfers over het derde kwartaal bekend en daaruit blijkt dat radioreclame voorzichtig uit het dal klimt. In Q3 van 2013 zijn de netto bestedingen aan radioreclame met 12%(!) gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Het budget kwam uit op ruim 47 miljoen euro en daarmee zijn genoemde bestedingen weer terug op het niveau van 2011, aldus RAB. De bestedingen aan non-spot advertising namen met maar liefst 30% (!!). Als we de kwartaalcijfers op een rijtje zetten en vergelijken met het vergelijkbare kwartaal in het jaar daarvoor, is te zien dat Q3 2012 best wel afwijkt van de rest. Dat zwakke kwartaal lijkt nu dus hersteld te zijn, getuige de double-digit-groei die RAB rapporteert.
Ontwikkelingen radioreclame per kwartaal
Bron: RAB, samenstelling Mediaonderzoek.nl
Volgens RABĀ hebben alle grote branches een forse stijging laten zien. Retail is nu de grootste besteder op radio en heeft 47% meer radioreclame gemaakt. Transport is gestegen met 32% en nummer drie – telecom&ICT – stijgt met 46%. Opvallend is dat de grootste stijger (mode) vier keer meer radio inzette dan in hetzelfde kwartaal van 2012. Branches die minder radio hebben ingezet zijn persoonlijke verzorging en was- en reinigingsmiddelen. Deze cijfers zijn afkomstig van Nielsen en betreffen bruto cijfers (prijzen volgens tariefkaart). Die wijken af van de netto cijfers, aangezien kortingen en speciale prijsafspraken niet zijn meegenomen. Bovendien telt Nielsen geen non-spot.