Voor het eerst zijn er in Nederland meer huishoudens met een glasvezelabonnement dan met een kabelverbinding. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers (vandaag gepubliceerd) van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In het eerste kwartaal van dit jaar telde Nederland 3,27 miljoen glasvezelaansluitingen, tegenover 3,16 miljoen kabelabonnementen. Daarmee is glasvezel nu officieel het dominante vaste internetkanaal.
De verschuiving naar glasvezel zet zich ook geografisch voort. De uitrol vindt steeds vaker plaats in gebieden waar dit eerder nauwelijks mogelijk was, zoals delen van Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland) en het noorden van Drenthe. Ondertussen neemt het aantal koperaansluitingen verder af tot 1,97 miljoen.
Op de markt voor breedband blijven KPN en VodafoneZiggo dominant, elk met een marktaandeel van 35% tot 40%.
Belangrijke trends: meer data, minder bellen en sms’en
Het dataverbruik via mobiele netwerken blijft groeien: in het eerste kwartaal werd 619 miljoen GB verbruikt. Tegelijk daalt het gebruik van belminuten en vooral het aantal verstuurde sms’jes. In vergelijking met eind 2024 is het aantal sms-berichten gedaald van 481 miljoen naar 464 miljoen. Ook vaste telefonie blijft inleveren: slechts 3,9 miljoen huishoudens en bedrijven maken nog gebruik van een vaste lijn.
De populariteit van de klassieke alles-in-één-bundel (internet, tv en telefonie) daalt verder. Slechts 780.000 abonnementen zijn nog van dit type. De meeste huishoudens kiezen nu voor een combinatie van twee diensten, waarbij internet en tv de populairste zijn (2,82 miljoen abonnementen). Ook bundels met mobiele én vaste diensten nemen langzaam toe.
ACM heeft een digitaal dashboard gemaakt waarin je allerlei gegevens kan opzoeken. Kan soms even duren al naar gelang de hoeveelheid data die je zoekt. Misschien heeft ACM zelf nog geen glasvezel . . .
