Vandaag publiceerde Audify het jaarrapport 2023. Daarin staat ondermeer te lezen dat de audioreclame-bestedingen over 2023 netto € 242 miljoen bedragen. Dat is wederom een record en ruim € 16 miljoen meer dan in 2022. De stijging bedraagt 7,2%.
Elk kwartaal van 2023 vertoont groei met de grootste sprongen in het derde en vierde kwartaal. Vooruitkijkend naar 2024 verwacht Audify dat deze stijgende lijn zal aanhouden, wat verdere groei voor de audioreclamebranche betekent.
De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar € 219 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening met € 12 miljoen. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar € 11 miljoen, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.
Branches en adverteerders
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s zijn de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.
Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospots behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.
Download hier het rapport.