Bestedingen audioreclame + 4% in Q1

De bestedingen aan audioreclame zijn in het eerste kwartaal van dit jaar gegroeid met bijna 4% tot een budget van € 51,1 miljoen. Een jaar eerder was dat € 2 miljoen minder. Het grootste deel van die bestedingen gaat nog altijd naar de aloude spotbestedingen. Digitaal (+35%) en Branded Content (-10%) hebben in het eerste kwartaal stuivertje gewisseld als het gaat om aandeel en podcast (+13%) behield een aandeel van 2%.

Het gaat hier overigens wel uitsluitend over de bestedingen van de leden van Audify, de “marketingorganisatie voor alle makers en gebruikers van audio”.

Bron: Audify

Op basis van de bruto bestedingen van Nielsen concludeert Audify dat de top 3 branches gezamenlijk goed zijn voor de helft van de ‘radioreclame’. Retail heeft hierbinnen een aandeel van 30%, Financiële Dienstverlening en Transport hebben elk 10%.

De top 10 van 875 merken die in het eerste kwartaal gebruik hebben gemaakt van radio, kent zes retailers, drie telecomaanbieders en een loterij. Lidl is inmiddels de grootste van alle merken op radio gevolgd door KPN. Daarachter staan Odido, Aldi en Jumbo.

En er was nog meer radionieuws vandaag. Producenten van radiocommercials leveren vanaf vandaag (15 april 2025) nieuwe radiocommercials aan via Audify Hub. Het nieuwe online aanleverplatform, met aangescherpte kwaliteitseisen voor uitzendmateriaal, is een samenwerkingsverband tussen Audify cq. de Nederlandse radiozenders en MediaLab.

Alle aangeleverde radiocommercials worden automatisch doorgeplaatst naar de radiocommercialbibliotheek RadioCloud, op de Audify Website. Hier staan radiocommercials die te horen zijn geweest op de Nederlandse radiozenders met zoekfuncties op adverteerder, branche en periode.

63 x bekeken
Scroll naar boven