Digitale televisie groeit weer

Nadat in het eerste kwartaal bleek dat de groei van digitale televisie wat tegenviel heeft het tweede kwartaal zich beter ontwikkeld. Althans, dat blijkt uit cijfers van TNS NIPO. Volgens een onderzoek onder 30.000 (!) Nederlandse huishoudens hebben 400.000 huishoudens de afgelopen drie maanden de switch van analoog naar digitaal gemaakt. Het aandeel van digitale televisie zou nu op 28% staan. Eerder deze week kwam Telecompaper met een aandeel van 30% over het eerste kwartaal, maar goed. Laten we zeggen zo rond de 30%.

Interessanter is de constatering dat de marktgroei niet door de vraag maar door het aanbod wordt gedreven.


TNS NIPO spreekt in dit verband van een ‘pushmarkt’. De stroom van aangeboden pakketten door de diverse providers zorgt voor de groei in de markt. Onder de 3,5 miljoen Nederlandse huishoudens met internet maar zonder digitale tv is onderzocht in welke mate men van plan is over te stappen naar digitale televisie. Slechts 5% geeft spontaan aan dit van plan te zijn. Wanneer concrete pakketten van aanbieders worden voorgelegd van zowel kabelmaatschappijen als andere aanbieders, groeit de interesse naar 15%. Blijkbaar is het nodig om het begrip digitale televisie te duiden aan de hand van een concreet aanbod. Daarbij komt dat kortingen op abonnementskosten, speciale acties met derden als de ANWB en goedkope/gratis decoders positieve effecten hebben op de verkoop. De omstreden verkoopmethoden van UPC blijken uiteindelijk dus toch succesvol.

Tweederde van de groep die plannen heeft om te switchen spreekt een voorkeur uit voor Digitenne van KPN.

9.261 x bekeken
Scroll naar boven