Irena Petric verruilt NOM voor Ipsos

Dat is nog ’s nieuws. Na bijna 20 jaar maakt Irena Petric – boegbeeld van het meten van printbereik – de overstap van NOM naar Ipsos. Helemaal toevallig is dat natuurlijk niet. Ipsos gaat samen met Kantar het nieuwe Nederlands Media Onderzoek (NMO) uitvoeren en Ipsos is hierbinnen o.a. verantwoordelijk voor het meten van het printbereik. Het nieuwe visitekaartje is waarschijnlijk uitklapbaar. De functietitel van Irena wordt ‘Service Line Lead Audience Measurement & Media Development Nederland’.

Irena gaat binnen Ipsos het team aansturen dat zich gaat bezighouden met de verdere opzet van NMO. Dat bestaat voor Ipsos en dus voor Irena uit een aantal onderdelen:

  • De huidige bereiksonderzoeken ma(a)k(t)en gebruik van de Media Standaard Survey (MSS), die jaarlijks normcijfers voor het gebruik van media en populatie-aantallen leverde. Dit deel wordt in NMO vervangen door een nieuwe Establishment Survey, wat door Ipsos uitgevoerd zal worden.
  • Ipsos zal tevens het nieuwe print bereiksonderzoek uitvoeren met daaraan gekoppeld de Doelgroep Monitor (DGM). De gegevens uit de DGM worden ook meegeleverd met de bereikcijfers van kijken, luisteren en online. Dit is één facet van het crossmediale denken binnen NMO.
  • Het nieuwe luisteronderzoek is gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de basis bestaat uit een meting via MediaCell van Ipsos. Dit is een smartphone-app die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet in het single-source MediaCell-panel (n = 3.500). Naast de radio-currency levert MediaCell inzicht in het online gedrag op de smartphone en is het een aanvulling zijn op de kijkcijfers.

De overige onderdelen zoals TV en online video worden door Kantar uitgevoerd.

Heel veel succes Irena! Van NOM naar NMO, what’s in the name.

2.263 x bekeken
Scroll naar boven