Mondiale trends mediabestedingen

ZenithOptimedia geldt mondiaal gezien als instituut voor het voorspellen van de ontwikkelingen van mediabestedingen. Onlangs publiceerden ze weer een nieuwe forecast, waaruit blijkt dat de groei van de bestedingen in 2005 op 5% zal komen en dat 2006 goed is voor 5,9%. Na een kleine groei-afname in 2007 laat 2008 zelfs 6% zien.

Zenith baseert de voorspellingen op de bestedingen aan dagbladen, televisie, radio, tijdschriften, outdoor, bioscoop en internet. De cijfers heb ik even op een rijtje gezet.

De groeimarkten zijn volgens Zenith Brazilië, Rusland, India en China. Deze landen vertegenwooridgen slechts 8% van het totale budget, maar zijn wel verantwoordelijk voor 30% van de groei in 2005 en 33% in 2008. Toch blijven Noord Amerika en Europa de grootste advertentiemarkten met aandelen van 42% en 26% in 2008.

image

Internet advertising is $ 18 miljard groot in 2005. Zenith: “Als internet een land zou zijn dan zou het in de top 5 staan qua omvang en groei. Vergelijk het met een groot Westeuropees land met Aziatische groei-cijfers.” In 2008 is internet gegroeid tot bijna $ 30 miljard. Een toename van 67% in drie jaar tijd. Het aandeel is dan opgelopen van 4,6% in 2005 naar 6,4% in 2008.

image

Het aandeel van televisie blijft voorlopig op niveau. Met 37,6% aandeel is het ook in 2008 nog steeds het grootste mediumtype. Alleen print en radio leveren in.

Tot slot ziet Zenith een sterke toename van de uitgaven aan marktonderzoek. Adverteerders zullen steeds meer op zoek gaan naar het verbeteren van hun ROI. Daar speelt onderzoek een grote rol in. De $ 23 miljard van dit jaar (6% ten opzichte van de adspends) is een toename van 11% ten opzichte van 2004 en ook in de komende jaren zal onderzoek met dubbelcijferige percentages toenemen.

NB: de totalen in de tweede tabel zijn iets lager dan in de eerste, omdat voor sommige landen geen uitsplitsing te maken is op mediumtypeniveau.

15.139 x bekeken
Scroll naar boven