NMO Kijken Jaarrapport 2024

Vandaag publiceerde NMO het NMO Kijken Jaarrapport 2024 met alle ins and outs van het ‘kijken’ over het afgelopen jaar. Al eerder werd bekend dat de lineaire kijktijd per dag onder de 100 minuten was uitgekomen en dat sport – en dan vooral EK Voetbal – een positief effect heeft op dat lineaire kijken. Dat is ook te zien in de top 25 van meest bekeken programma’s (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag).

Die top 25 wordt gedomineerd door voetbaluitzendingen met de uitschieter van de halve finale Nederland tegen Engeland tijdens het EK Voetbal op NPO 1 van 10 juli 2024. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 6.945.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was ruim 8,5 miljoen. Dit was tevens de uitzending die het hoogste totaal aantal kijkers trok.

Laten we sport buiten beschouwing dan staat Wie is de Mol bovenaan. Het gaat om de eerste aflevering van 6 januari met in totaal 3,7 miljoen kijkers. De halve finale van het Eurovisie Songfestival staat op de tweede plaats met net iets meer dan 3 miljoen kijkers. In z’n totaliteit behaalt ESF wel meer kijkers aangezien er nog veel uigesteld is gekeken.

Zoals gezegd ligt de gemiddelde kijktijd op 100 minuten voor de doelgroep 6+. Tellen we daar uitgesteld kijken bij op dan ligt het gemiddelde voor de totale populatie van 6+ op 130 minuten. Een splitsing naar geslacht en vooral leeftijd laat grote verschillen zien.

Vrouwen kijken iets meer dan mannen, maar als we de populatie verdelen in 50- en 50+ dan zijn de verschillen enorm. De groep 50-minners liggen ver onder het gemiddelde van 6+, de 50-plussers juist ver daarboven.

Dit en nog veel meer details vind je in het jaarrapport van NMO Kijken. Bestellen kan hier.

183 x bekeken
Scroll naar boven