Audioreclame weer naar recordomzet in 2024

Vandaag (Wereld Radio Dag) publiceerde Audify, het marketingorgaan van audio, het Audify Audiojaarrapport 2024 met daarin veel nieuwe facts and figures over luisteren, reclame, podcasts en nog veel meer. Het rapport werd tijdens een webinar gelanceerd en meteen daarna beschikbaar gesteld aan de markt.

Eén van de keyfacts in de audiomarkt is de reclame-omzet. Die heeft in 2024 wederom een record gebroken. In 2024 werd 6,5% meer omgezet in vergelijking met 2023, wat ook al een record was. Toen bleef de teller steken op € 245 miljoen, in 2024 werd bijna € 261 miljoen omgezet.

Omzet audiomarkt 2023/2024

In het webinar vroeg Liedewij Hentenaar, directeur Audify, aan Remon Buter (GroupM) naar een verklaring voor de groei van de bestedingen. Buter gaf aan dat dit mede wordt veroorzaakt door de sterke daling van lineaire televisie. “Adverteerders gaan dan op zoek alternatieven”, aldus Buter.

Nieuw dit jaar zijn de cijfers over podcastreclame, goed voor € 3,7 miljoen en een groei van 25% ten opzichte van vorig jaar. Ook de online audioreclame in lineaire radio groeit flink, met een toename van 30% naar € 14,2 miljoen. Branded content reclame noteerde een stijging van 6% en kwam uit op € 12,5 miljoen. De reguliere spotreclame blijft met 88% aandeel de grootste categorie. Deze omzet groeide met 5% naar € 230 miljoen in 2024.

KPN blijft de grootste radio-adverteerder, gevolgd door Aldi, die haar radiocampagnes verdrievoudigde. Ook Odido, Lidl en McDonald’s behoren tot de top vijf. Nieuwe opvallende binnenkomers in de radiomarkt zijn Ayvens (#54), Pickwick (#75), Rijkswaterstaat (#78), Frozen The Musical (#126), Esso (#154) en Prodent (#157).

Retail blijft koploper, FMCG in de hoogste versnelling

Op basis van de bruto bestedingen (Nielsen) is te zien dat retail de grootste branche blijft met 29% van alle uitgaven. Financiële dienstverlening volgt met 13%, Transport en Telecom/ICT hebben beiden een aandeel van 9%.

Kerncijfers audiomarkt 2023/2024

Opvallend is dat de groei in radioreclame wordt gerealiseerd met minder adverteerders en merken. . Dit betekent een grotere besteding per merk. Het gemiddelde budget per adverteerder/merk nam gemiddeld zo’n 26% toe. Er is 16% meer reclametijd uitgezonden in 2024 en 17% meer commercials. Het gemiddelde tarief per commercial nam 1% af en kwam uit op € 19 per spotje.

Luistertijd radiozenders

De gemiddelde luistertijd naar radiozenders is in 2025 met 5,5 minuten toegenomen naar 131 minuten per dag. Dat is een plus van zo’n 4%. Net als bij televisie is de consumptie in de jongere doelgroepen lager dan gemiddeld en in de oudere doelgroepen hoger. Mannen luisteren meer naar de radio dan vrouwen, bij televisie is dat andersom.

Luistertijd 13+ in minuten per dag
luistertijd radio

Dit en nog veel meer staat in het Audify Audiojaarrapport 2024 dat vanaf vandaag beschikbaar is. Het webinar terugkijken kan hier.

211 x bekeken
Scroll naar boven