Onderzoeksresultaten Het Parool op tabloid.

Om de effectiviteit van Het Parool op tabloid in kaart te brengen is onderzoek uitgevoerd door Veldkamp. Hiermee wordt aangetoond in hoeverre de formaatwisseling van broadsheet naar tabloid zorgt voor een andere communicatiekracht van Het Parool.

Ook in een kleinere krant krijgen adverteerders waar voor hun geld, is de conclusie van Veldkamp. De krant is wel dikker geworden, maar meer lezers bekijken alle pagina‘s, ook de laatste. Ook het beruchte “˜zaagtandeffect‘, waadoor lezers onbewust de linkerpagina minder aandachtig lezen dan de rechterpagina, treedt minder op. Het bereik van een advertentie op een tabloidpagina is daarom vergelijkbaar met dat van een pagina op broadsheet: een pagina is een pagina.

Invoering van tabloid heeft gezorgd voor een positieve impuls voor verschillende merkwaarden. Merkwaarden als eigentijds, onderscheidend, levendig, vooruitstrevend en dynamisch zijn gestegen. Verder wordt de krant als Amsterdamser en origineler ervaren. Het blijkt dat lezers meer tijd nemen voor Het Parool. Ten opzichte van de krant op de oude grootte is de gemiddelde leesduur toegenomen van 32 naar 35 minuten per dag.

Al voor de overstap naar tabloid vond een overgrote meerderheid van de lezers de introductie van de tabloid een goed idee. Men wekt de indruk er op te hebben zitten wachten.

Na introductie is het aandeel lezers dat de formaatwisseling (beslist) een goed idee vindt nog verder gestegen. Zowel de oudere als de jongere lezersgroep zijn blij met het nieuwe formaat.
Voor het merendeel blijkt de tabloid prettiger te lezen dan de broadsheet. Meer lezers geven na invoering van de tabloid aan dat ze Het Parool vaker gaan aanraden aan anderen dan voor de introductie.

Het Veldkamp-onderzoek kunt u downloaden via http://www.cebuco.nl/cms/data/images/16/Het%20Parool%20veldkamp%20samenvatting.pdf

Als u meer informatie wilt ontvangen, kunt u contact opnemen met Het Parool, telefoon (020) 558 44 59. Nationale adverteerders en bijbehorende media-/reclamebureaus kunnen bellen met NRp Dagbladen, (020) 456 25 00.

Scroll naar boven