Programmatic en Mobile booming

Dat is natuurlijk een kop van niks, maar het geeft wel aan waar de online reclame-euro’s naar toe gaan these days. IAB en Deloitte kwamen vandaag met de halfjaarcijfers en daarin zagen we een groei van 47% voor programmatic en 54% voor mobile. Het gaat hier over de netto online mediabestedingen en die groeiden de eerste helft van dit jaar in totaal met 7%, maar de afzonderlijke categorieën laten soms flinke toenames zien. In totaal werd voor € 744 miljoen online geadverteerd, waarvan voor € 310 miljoen aan Search, € 309 aan display en € 125 miljoen aan classifieds. IAB zegt dat programmatic trading volwassen is geworden. “Waar in de voorgaande jaren vooral banner display formaten geautomatiseerd werden verhandeld, zijn er nu steeds meer andere formaten, zoals video en rich media, beschikbaar in de de wereld van programmatic.” Hiermee zet online advertising een volgende stap in het geautomatiseerd verhandelen van advertentieruimte.

Online video advertising laat een flinke groei (26%) zien ten opzichte van de eerste helft van 2014. IAB en Deloitte concluderen hierover naar aanleiding van het rapport: “Terwijl de online advertising bestedingen toenemen, blijven de totale bestedingen van adverteerders in de eerste helft van 2015 ongeveer gelijk aan de totale advertentiebestedingen in de eerste helft van 2014. De groei van online advertising heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Bij met name TV-bestedingen zie je nu steeds duidelijker dat de adverteerder de consument volgt. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke TV-budget naar online video advertising.”

TV en radio daalden inderdaad in de eerste helft van 2015, dus online trekt zeker met een groei 7% een behoorlijk deel van de markt naar zich toe. Wat de overige mediumtypen gedaan hebben zal binnenkort bekend worden als Nielsen met de halfjaarrapportage naar buiten komt. Zal niet lang meer duren . . .

5.611 x bekeken
Scroll naar boven