Het adviesbureau van de radiobranche (RAB) presenteerde zojuist de Q2-cijfers en daaruit blijkt een daling van ruim 6%. De afgelopen drie maanden werd voor € 57,8 miljoen aan radiospots uitgezonden, vorig jaar was dat nog € 61,7 miljoen. Over de eerste helft van het jaar gemeten dalen de bestedingen 3,6%, aangezien het eerste kwartaal nog een heel klein plusje liet zien. Aangezien de eerste helft van het jaar gemiddeld zo’n 47,5% van het jaarbudget is kunnen we ook een nauwkeurige prognose maken van heel 2015. Die zal gegeven de de huidige situatie op € 215,8 miljoen uitkomen. Dat is een daling van 1,5% ten opzichte van 2014. Non-spot houd ik wat minder nauwkeurig bij aangezien die cijfers in het verleden niet elk kwartaal beschikbaar waren. Grafieken na de break.
Spotbestedingen radio per halfjaar
(in € miljoen)
In bovenstaande grafiek staan de halfjaarcijfers voor radiospots weergegeven. De eerste helft van 2015 is vergelijkbaar met dat van 2011/2012. Als de genoemde prognose van 2015 uitkomt zal de tweede helft goed zijn voor ruim € 113 miljoen. Dat is evenveel als de tweede helft van 2014.
De TV-bestedingen zijn nog niet bekend over de eerste helft van 2015, maar nu al is bekend dat die waarschijnlijk ook een daling zal laten zien. Als TV de lijn van radio blijft volgen kan het ook niet anders dan een daling zijn. Zeker gezien de referentieperiode, in Q2 2014 werd het WK Voetbal gespeeld in Brazilië. Mijn verwachting is dat TV met -5% nog wel eens onder de lijn van radio uit zou kunnen komen.
Ontwikkelingen spotbestedingen radio en televisie per halfjaar
(in % ten opzichte van vergelijkbare periode vorig jaar)