RAB en SPOT gaan tijdsbesteding media meten

SPOT en RAB hebben besloten samen te gaan werken aan een nieuw tijdbestedingsonderzoek in 2008. De initiatiefnemers komen naar eigen zegge tegemoet aan de wens van de adverteerders om de tijdbestedingsonderzoeken in Nederland te harmoniseren. Het is alleen de vraag in hoeverre die harmonisatie marktbreed gestalte krijgt. Er is namelijk meer dan televisie en radio. SPOT en RAB hebben weliswaar Cebuco, de Groep Publiekstijdschriften van het NUV en STIR uitgenodigd deel te gaan nemen in dit initiatief, maar deze hebben besloten niet deel te nemen aan het onderzoek.


Het persbericht van SPOT en RAB meldt dat het doel van het onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de onderlinge samenhang van de media. De markt vraagt om deze informatie voor het optimaliseren van crossmedia campagnes en multimedia-strategieën. In het onderzoek wordt ook de ontwikkeling van het gebruik van de nieuwe mediatechnologieën gemeten.

Het onderzoek sluit aan op het tijdbestedingsonderzoek dat SPOT in 2006 heeft laten uitvoeren. Hierin ontbrak echter het mediagebruik tijdens het werk. De opzet zal nu worden aangepast, zodat ook dit deel van het mediagebruik gerapporteerd kan gaan worden. Dit zal vooral in het voordeel zijn van radio en internet denk ik.

Het onderzoek staat gepland in het voorjaar van 2008 en zal in september 2008 gepubliceerd worden.

13.294 x bekeken
Scroll naar boven