Naar aanleiding van de presentatie van SPOT eerder deze week is er de nodige kritiek vanuit de printhoek. Gisteren al op dit blog en vandaag op de voorpagina van Adformatie. Het NUV en Cebuco zetten de nodige vraagtekens bij de cijfers en uitkomsten van SPOT. Reden voor BVA om een oproep te doen voor een nieuw onafhankelijk onderzoek naar mediaconsumptie. Het schrijft in de nieuwsbrief van vandaag: “De die middag gepresenteerde onderzoeksresultaten worden kritisch ontvangen door andere mediabelangenverenigingen. Volgens BVA is het in dat kader hoog tijd dat er een overkoepelend media tijdbestedingenonderzoek komt in plaats van dat ieder preekt voor zijn eigen parochie.”
Verder stelt BVA: “De vraag is gerechtvaardigd wat de waarde is van dit soort onderzoeken, die door belanghebbenden worden gepubliceerd. Voor de acceptatie van onderzoek is het belangrijk dat een mediumonafhankelijke partij de opdrachtgever is.”
Volgens mij is er zo’n onderzoek, namelijk dat van SCP. Kunnen we dat niet dusdanig aanscherpen zodat iedereen daar wat aan heeft en dat er geen discussie is over de uitkomsten.
En misschien dat het nieuwe onderzoek van McKinsey een oplossing is. Daar zit toch een behoorlijk stuk mediaconsumptie in. Inclusief multitasken.
Iemand nog meer suggesties?
De frequentie en methodiek van het tijdsbestedingonderzoek van SCP is misschien niet helemaal geschikt gebleken om mediaconsumptie te meten. Het aangekondigde onderzoek van McKinsey klinkt veelbelovend, maar vermoedelijk worden de resultaten niet door de hele markt gedeeld en gedragen.
Wellicht dat alle brancheclubs zich kunnen verenigen en samen met BVA tot iets moois kunnen komen.
ben het met Bart eens dat ook het SCP-TBO ook niet perfect is. Mediaconsumptie is maar een beperkt onderdeel van deze studie. En nu SCP vastzit aan Europese richtlijnen zijn aanpassing en modernisering moeilijk door te voeren. Ondanks de beperkingen was het fijn dat iedereen tot voor kort deze bron gebruikte en SCP openstaat voor verbeteringen.
ik vind het een hele goede suggestie om met de “brancheclubs” eens over een gezamenlijke aanpak na te denken. Door SCP, Spot en bijv. Mediamatics is er al veel know how in ons land. Hoewel polderen tijd kost, hebben wij goede ervaringen op dit gebied. Dat moet binnen de frequentie van TBO (iedere 5 jaar) zeker lukken.
Dit zal de discussie over één gezamenlijke Establishment Survey voor de gehele mediamarkt zeker vooruit helpen. Ik ben daar een groot voorstander van. Inderdaad de familie Polder, of was dat weer een ander onderzoek 😉