SKO sluit contract met Kantar

SKO heeft een contract getekend met Kantar, dat voorziet in het meten van het bereik van online commercials. Het gaat daarbij om campagnes die door PMA-bureaus zijn ingekocht bij SKO aangesloten exploitanten. Dat zijn alle SPOT-exploitanten aangevuld met TMG, Videostrip en Sanoma. SKO heeft hiermee als doel om een transparante en marktbrede standaard neer te zetten. De eerste data worden al in Q3 van dit jaar verwacht. De basis van de metingen van SKO is ‘VAST’ wat staat voor ‘Video Ad Serving Template’. Deze standaard beschrijft de vorm waarin de ad server en de video player informatie uitwisselen over video advertising. Door het gebruik van VAST wordt het complexe aanleverproces voor online videoadvertenties vergemakkelijkt, aldus SKO.

De doelstelling van SKO om te komen tot een totaalmeting van al het kijkgedrag in Nederland. Dat vraagt volgens de stichting om meerdere deelprojecten, die in 2014 van de grond gaan komen. SKO meet en rapporteert al sinds jaren het aantal starts en de afspeelduur van online content van RTL, NPO en SBS. Die metingen worden uitgevoerd door comScore en de dataverwerking is in handen van GfK. Er worden nu projecten opgezet om ook van andere broadcasters en non-broadcasters (o.a. TMG en Sanoma) de playout van video te meten.

Voor een aantal projecten (waaronder een online panel en data-integratie van census en paneldata) worden nog gesprekken gevoerd met diverse onderzoeksbureaus. Het is de verwachting dat in juli van dit jaar bekend wordt met welke partijen SKO voor deze projecten contracten zal tekenen.

6.984 x bekeken
Scroll naar boven