Wie zijn de Gamers, Beauties, Greeners en Markies?

Postte ik pas nog een bericht over het onvolprezen Mediafeitenboekje van Carat, spamt hetzelfde bureau me vandaag met een gratis boekwerkje over Teens. Niet geheel toevallig vandaag, zo blijkt. Morgen spreekt Edwin Rietberg van Carat op het congres Kids en Jongerenmarketing, dus een mooi moment om een boek te presenteren. Het boekwerk bevat een hoop data over de groep 13-19 jarigen en probeert de handel en wandel van die groep in kaart te brengen. In totaal gaat het om bijna 1,4 miljoen jongeren die ruim 8% van de bevolking uitmaken. Op zich een overzichtelijke groep, maar Carat vond een manier om met behulp van een cluster-analyse (K-means) vier groepen te definiëren binnen die kluit van 1,4 miljoen pubers.

De vier groepen zijn:

  1. Gamers (37%), veelal jongens, gadgets en games georiënteerd, dragen veelal sportkleding en -schoenen. Geven weinig om uiterlijk.
  2. Beauties (30%), uiterlijk is belangrijk, geven veel geld uit aan kleding en verzorgingsproducten, sociale media belangrijk kanaal voor  uiterlijk vertoon, 24/7 connected.
  3. Greeners (17%), maatschappelijk betrokken, interesse in milieu en duurzaamheid, sociale media als discussiekanaal.
  4. Markies (16%), dit zijn de ‘future bosses’, nu al met carriere bezig, social media gebruiken om zich te positioneren, serieuze ondertoon.

Voor de verschillen in gebruik van (sociale) media werd onderstaande tabel samengesteld, wat snel inzicht geeft in de diverse motivaties:

carat_2
Bron: Carat Focus on Teens

Naast het verschil in mediagebruik vond Carat ook grote verschillen in merkvoorkeuren. Soms overlappen de merken een beetje zoals Red Bull voor de Gamers en Beauties of Hema voor de Beauties en de Greenies, maar de verschillen zijn groter dan de overeenkomsten:

carat_4
Bron: Carat, Focus on Teens

Focus on Teens is een uitgave van Carat met bijdragen van Dennis Hoogersvorst van KidsenJongeren.nl en Marlene Wickel van Jean Mineur Mediavision.

11.673 x bekeken
Scroll naar boven