Slecht weer goed voor DVD-verkoop

In de afgelopen anderhalve maand registreerde GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) een groei van ruim 25% in de verkoop van DVD‘s. GfK MS analyseerde vervolgens de relatie tussen de gemiddelde temperatuur van vorig jaar in vergelijking met dit jaar en de verkoopcijfers van films op DVD‘s. Judith Manenschijn, analist bij GfK MS zegt hierover: “Als we de DVD-verkopen van vanaf 4 juni tot en met 22 juli 2007 vergelijken met dezelfde periode vorig jaar zien we iets bijzonders. De DVD-markt zat dit jaar al enigszins in de lift, maar gedurende de afgelopen zeven weken groeiden de verkopen exceptioneel. Er gingen ruim 3,8 miljoen DVD‘s over de Nederlandse toonbank, dit is ruim 25% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.”


Volgens GfK MS is er een duidelijk verband te ontdekken tussen het slechte weer en de DVD verkopen: “Hoe groter het temperatuurverschil met de warme zomer van 2006 is, des te hoger de DVD-verkopen dit jaar. Deze lijn laat zich één op één vergelijken. Nu de zwoele zomernachten nog uitblijven, lijkt de consument zich binnen op de bank te nestelen met een goede film”, aldus Manenschijn. Niet alleen de verkopen van DVD-films zaten in de lift, dat geldt ook voor de verkopen binnen de muziekbranche. Na jaren van dalende verkopen lijkt ook deze branche een graantje mee te pikken. Voor het eerst sinds tijden pluste het aantal verkochte cd-albums met 5% in vergelijking met de afgelopen 7 weken vorig jaar.

Gisteren zagen we al dat de kijktijd van televisie in juli was gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

9.226 x bekeken
Scroll naar boven