Streaming doelgroepen en trends volgens Disney

Screenforce kwam vandaag met een mooi artikel over een wereldwijd onderzoek van Disney waarin vier doelgroepen geïdentificeerd zijn die veel voorkomen in het streaming kijkpubliek. Het onderzoek heet Generation Stream: Global Edition en werd gepresenteerd op Advertising Week Europe.

Het onderzoek begon vijf jaar geleden in de VS, maar telt nu 14 landen, waaronder Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de UK. De 15.000 respondenten vertegenwoordigen alle streamers, dus niet alleen kijkers die geabonneerd zijn op Disney+.

De vier groepen kijkers die Disney onderscheidt zijn:

  1. Social shapers (36%):
    • Willen op de hoogte blijven van de populaire cultuur, ook binnen hun vriendengroep en gaan actief op zoek naar sociaal relevante inhoud. Ze zijn het meest geneigd om tv te ‘eventizen’ en hun kijkgedrag te delen op sociale media. Voor deze groep zijn animatie- en reality-TV topgenres. Disney ziet een oververtegenwoordiging van deze groep in Spanje en Italië.
  2. Reflective explorers (21%):
    • Zijn ingetogener dan de eerste groep, maar ze willen nog steeds betrokken zijn. Ze zijn nostalgischer en houden van historische drama’s, documentaires en langlopende series en soaps.
  3. Empathetic escapists (22%):
    • Vinden empathie door inhoud en personages. Ze hechten veel waarde aan tijd voor zichzelf tijdens het streamen en kijken daarom het vaakst ’s avonds laat en ’s nachts naar inhoud, met als belangrijkste genres animatie, sciencefiction, fantasy en superhelden. Humor is belangrijk voor deze groep.
  4. Comfort connectors (21%):
    • Zijn overwegend vrouwelijk, inhoud om hun stemming te verbeteren. Hun topgenres zijn komedies, romantische drama’s, misdaad en geschiedenis. Deze groep is sterker vertegenwoordigd in Noord-Europa.

Kijktrends in EMEA

Disney presenteerde ook een aantal kijktrends in het EMEA-gebied (Europa, Midden Oosten en Afrika). De eerste is het streamen van events, met een opvallende stijging in gedeelde streamingervaringen. Uit het onderzoek bleek dat 65% van de respondenten samenkomt met vrienden en familie, persoonlijk of virtueel, om grote evenementen te streamen. En nog eens 32% geeft aan event-gerelateerde content te waarderen.

Er is ook een groeiende populariteit in big bingeing, wat Disney beschreef als het bekijken van drie uur of meer van dezelfde inhoud in één keer. Uit het onderzoek bleek dat 23% van de mensen zichzelf identificeert als big bingers, terwijl 69% minstens wekelijks tv-programma’s of films binget.

Ondertussen zegt 30% van de deelnemers dat ze van “niche” inhoud houden (content gericht op een kleinere doelgroep met specifieke interesses) en dit is het meest uitgesproken onder Gen-Z. Disney ziet dat als een ander soort collectief kijken waarbij het misschien niche is in iemands lokale omgeving, maar niet als je het wereldwijd ziet.

Tot slot is een groeiend aantal streamers (14%) geïnteresseerd in audio-inhoud die visueel wordt weergegeven, met name videopodcasts.

Brede trends die uit het onderzoek naar voren kwamen, waren onder andere een behoefte aan content die hen helpt te ontspannen of te ontsnappen aan het dagelijks leven (56%). Het publiek wil steeds meer een bepaald gevoel hebben bij wat ze kijken, een soort actieve ontspanning. Opvallend is ook de “daytime zone”: 77% streamt overdag. De lunch is nu een duidelijke focus, naast het nachtritueel.

Streamers kijken graag over de grens: 83% geniet van het streamen van series en films uit andere landen. Het weerspiegelt hoe streamers veel opener zijn geworden voor andere culturen en het onderdompelen in andere talen. Denk aan Shogun, of buiten Disney+ het succes van onder andere Squid Game en Casa de Papel.

Tenslotte ziet Disney dat streamers behoefte hebben aan een human-tech touch: 76% van de deelnemers gaf aan video-aanbevelingen te willen die ook programma’s en films bevatten die door vrienden en familie worden bekeken. Dit toont volgens Disney aan dat gepersonaliseerde algoritmen nog een lange weg te gaan hebben, met mogelijkheden om aanbevelingen van dierbaren op te nemen: “Laten we nooit de impact van de menselijke maat onderschatten”.

Bron: Screenforce

158 x bekeken
Scroll naar boven