Digital advertising +10% in 2024, aandeel globals neemt weer toe

Met een groei van 10 % doorbreekt de Nederlandse digitale advertentiemarkt voor het eerst de grens van € 4 miljard. Dat schrijft VIA naar aanleiding van de publicatie van het rapport Online Ad Spend Study 2024, vanochtend in Utrecht.

Het groeipercentage van 2024 is een verdubbeling ten opzichte van 2023 en heeft bijgedragen aan de stijging van de totale bestedingen naar € 4,1 miljard. De Online Ad Spend Study 2024, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van VIA, laat verder zien dat de macht van de globale spelers verder toenam: Google en Meta vergrootten hun dominantie tot 80% marktaandeel, terwijl social advertising een groei van 18% boekte, met TikTok als absolute koploper.


Groeipercentage verdubbeld ten opzichte van vorig jaar

Na een groei van 5% in 2023 is het groeipercentage in 2024 dus verdubbeld naar 10%. Dit is volgens de onderzoekers vooral te danken aan de aanhoudende verschuiving van consumentengedrag naar digitale kanalen. Ook de opkomst van AI-tools draagt bij aan deze groei, door de mogelijkheden voor online adverteren te verbeteren, zowel op het gebied van contentcreatie als datamanagement. Het digitale aandeel in de totale mediamix is hierdoor verder gestegen naar 73% in 2024, tegenover 27% voor niet-digitale media.


Sterkste groeiers in digitale advertentiecategorieën


Verschillende advertentiekanalen laten opvallende groei zien. Digitale audio stijgt het sterkst met 22%. Social advertising groeit met 18%, waarbij TikTok de snelste stijger is binnen deze categorie. Paid search neemt toe met 10%. VIA: “Consumenten beginnen hun zoektocht nu vaker op social media en gebruiken door AI ook specifiekere zoekopdrachten.”

Digital Out of Home (DOOH) groeit voor het vierde jaar op rij met dubbele cijfers (+14%). Het aandeel digitale schermen is toegenomen van 52% naar 59 procent, wat adverteerders meer mogelijkheden biedt voor gerichte en dynamische campagnes.


Vooruitzichten voor 2025 zijn optimistisch

Ondanks de uitdagingen rondom cookies en de verschuivende medialandschappen, blijven de respondenten positief over de toekomst. Ze voorspellen voor 2025 een gemiddelde groei van 11%. De prognoses in het onderzoek werden echter opgesteld voor de huidige geopolitieke en economische onrust, die volgens de onderzoekers een mogelijke impact zullen hebben op de oorspronkelijk positieve groeiverwachtingen. 

“Terugkijkend op 2024 zien we hoe sociale en mondiale platformen een enorme vlucht hebben genomen, met AI als steeds grotere aanjager van innovatie. De uitgaven aan social media groeiden explosief – dat biedt adverteerders volop kansen, maar vraagt ook om kritische reflectie en verantwoordelijkheid. In een complex ecosysteem als dit is het vinden van balans essentieel. Met dit rapport bieden we inzicht in de ontwikkelingen én de mogelijkheden, in de hoop dat het onze sector inspireert om met lef en visie de toekomst vorm te geven,” aldus Saskia Baneke, directeur VIA.

Bron: Persbericht VIA

106 x bekeken
Scroll naar boven