Vertrouwen in media door marketeers

Vandaag opende Adformatie met een groot artikel over het vertrouwen in de verschillende media. Niet zozeer het vertrouwen van de gebruikers, maar van de marketeers en adverteerders die de verschillende mediakanalen inzetten voor reclame-doeleinden. Hierin is onderscheid gemaakt naar het vertrouwen in bereik, effect, branding en performance. De uitkomsten van 2020 zijn afgezet tegen die uit 2019 en dat levert soms bijzondere uitkomsten op. In onderstaande applicatie heb ik de resultaten op een rijtje gezet en geïndexeerd op 2019 (= 100). Kies uw favoriete mediumtype!

Vertrouwen in media door marketeers naar bereik, branding, effect en performance

De hoogste score wordt gehaald door de online banners in combinatie met effect. De index bedraagt hier 500 terwijl de performance van online banners een index van 97 laat zien.

Search scoort het hoogst op branding in vergelijking met 2019 (index 164) terwijl branded content op sociale media de hoogste index op bereik realiseert.

Televisie levert enorm in op bereik en branding, maar effectiviteit wint juist weer terrein. Zonder bereik geen effect zou je denken, maar blijkbaar werkt dat anders in de hoofden van de marketeers. Folders daarentegen scoren een index van 200 bij bereik, maar volgens mij leven we in een tijd van een oprukkende ja-ja-sticker.

De indexen laten soms grote verschuivingen zien, maar de antwoorden zijn soms maar door een klein deel van de respondenten gegeven. Voor ‘bereik Radio’ gaf slechts 3% antwoord. Andersom geldt dat een grote groep werd gevonden bij ‘performance e-mail’ (58%).

De verschillende niveau’s staan in onderstaande grafiek:

Bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit de Grote Marketing Enquête 2020, uitgevoerd door DVJ Insights.

2.204 x bekeken
Scroll naar boven