Sinds vandaag is de nieuwe site van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (Nabb) actief. Een soort weblog met nieuws over alles wat met buitenreclame te maken heeft. Op de site meteen een aardig bericht over een fake-campagne van exploitant JCDecaux.
Met een dergelijke campagne toetst JCDecaux de laatste jaren de kracht van het medium buitenreclame. In de zomer van 2005 liet het fictieve online reisbureau HofnarReizen.nl zien dat buitenreclame werkt.
In voorgaande jaren introduceerde JCDecaux de merken Gletsi Ice en Solaiz zonnebrandcrème. Dit jaar was het de beurt aan het fictieve online reisbureau HofnarReizen.nl. De resultaten van de campagne liegen er ook nu niet om. Maar liefst 16.195 bezoekers werden op de speciaal ontworpen site hofnarreizen.nl vriendelijk bedankt voor hun medewerking aan een onderzoek en keurig doorverwezen.
ik zal eens kijken Anders of er meer concrete info beschikbaar is bij JCDecaux. Vast wel.
Precieze informatie zoals Anders dat hierboven vraagt is niet voorhanden. Wel dat de toeloop op de site zo rond de 3e/4e dag van de campagne begon met gemiddeld zo’n 1300 bezoekers per dag. Na de campage ‘stortte’ het bezoekersaantal meteen weer in. De campagne liep in week 31/32 van dit jaar.
Trouwens als bezoekers via de weblog naar de site gaan heeft de outdoor-campagne toch ook effect?
Bewijst effect buitenreclame? Ja, dat zal JCDecaux er wel mee willen bewijzen. Welbeschouwd kun je er echter ernstige vraagtekens bij zetten:
1. Hoeveel bezoekers zijn naar de site gekomen naar aanleiding van de billboards, en hoeveel naar aanleiding van het rumoer dat is ontstaan nadat ontdekt is dat het een fake campagne betrof? Zie o.a. het weblog van Veronica-DJ Michiel Veenstra. Bij de vorige test van JCDecaux, toen in verband met een fake ijsje, werd de site overspoeld door hackers en fake bezoekers nadat de opzet op jongerensites was uitgelekt.
2. Gaat het om hits, om bezoekers, om uniek bereik? Waarom wordt met geen woord gerept over de ROI? Voor een beetje buitencampagne betaal je bij JCDecaux – en elders – al snel meer dan een ton. Als het dan gaat om bv. slechts 5.000 unieke bezoekers zuo je kunnen stellen dat buitenreclame buitengewoon inefficiënt is.
Ik geloof er dan ook absoluut niet in. Buitenreclame kan een effectief medium zijn als het gaat om B2C-branding, maar geen zinnig mens gaat het inzetten om mensen naar een website te lokken. Tegen de tijd dat men de auto heeft geparkeerd of thuis is van het boodschappen doen, zijn 9 op de 10 mensen de advertentie al vergeten.
Ik ben er ook niet overtuigd dat alleen een buitenreclamecampagne werkt. Zomaar ergens een naam of website deponeren levert veel minder op dan wanneer dit over meerdere kanalen verdeeld wordt. Maarja dat is niet direct een zorg voor JCDecaux, maar meer voor de reclamebureaus.
Dat een bezoek aan een website bewijst dat reclame werkt is onzin, reclame werkt pas als er gekcoht wordt!
En dat komt in dit geval niet eens ter sprake. Als het om naamsbekendheid gaat oké.
Maar als je gewoon nieuwsgierig bent wat een “Gletsi”nu weer is. betekent het nog niet dat een reclame effectief is. Vond het al zo’n walgelijke op het milieu inspelende (smeltende gletsers) naam.