Deze week publiceerde de Stichting DMS de nieuwe editie van het bereiksonderzoek onder zakelijk beslissers. Naar deze nieuwe editie werd volgens DMS lange tijd uitgekeken aangezien deze nu volledig is geharmoniseerd met de NOM Printmonitor. De definities van de mediamerken en de bereiksvragen zijn in beide onderzoeken nu helemaal gelijk en dat is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het collectieve bereiksonderzoek in Nederland dat op dit moment onder de naam Total Media Audience Measurement (TMAM) wordt ontwikkeld.
De steekproef van DMS is gekoppeld aan die van NOM Printmonitor, dat het bereik van printmedia meet onder consumenten. Bijna de helft van de respondenten is afkomstig uit die monitor en wordt in het kader van DMS extra bevraagd om uiteindelijk te voldoen aan de definitie van zakelijke beslisser. Dat zijn personen die als algemeen directeur of financieel directeur werkzaam zijn in het bedrijfsleven en semi-overheid (zorg en onderwijs) met minimaal twee werknemers of in deze sectoren verantwoordelijk zijn voor de inkoop, verkoop, automatisering, marketing/PR en P&O. Elke respondent moet eindverantwoordelijk zijn op minimaal een van deze gebieden. In totaal gaat het om een populatie van 621.600 personen van 18 jaar en ouder.
Van deze doelgroep is zeer nauwkeurig het bereik van print, online, radio en televisie vastgelegd, verdeeld naar gemiddeld bereik per nummer, totaal bereik en merkbereik. Deze laatste bestaat uit netto het bereik van de diverse platformen waarop een titel of merk zich manifesteert. Nieuw in de 2020-versie van DMS is het dageditiebereik van dagbladen.
Voor het meten van het gemiddeld bereik maakt DMS nu gebruik van twee methoden. Voor gedrukte dagbladen en magazines wordt nummerbereik gehanteerd, waarbij per uitgave wordt gevraagd of deze is ingezien of gelezen. Voor replica van printedities, websites, apps, radio en televisie wordt de recencymethode ingezet. Naast het bereik van radio en televisiezenders levert de nieuwe editie van DMS ook de luister- en kijkfrequentie van de belangrijkste zenders.
De nieuwe cijfers zijn vanaf 20 mei beschikbaar voor de markt zodat adverteerders en bureaus er mee kunnen plannen in de bekende softwaresystemen.