Bereik van mediamerken
Sinds enige jaren is de doelstelling van NOM om het lezen van totale mediamerken van dagbladen en magazines te meten. Uitgevers verspreiden hun content allang niet meer alleen op papier, maar ook op verschillende digitale platformen. Dat proberen we allemaal te vangen in het bereik van totale mediamerken. Het uiteindelijke doel is om printbereik van de NOM printbereiksonderzoek te koppelen met het bereik van digitale producten dat in NOBO wordt gemeten. Daarvoor zijn goede koppelvariabelen in beide onderzoeken nodig. Die koppeling is op 7 december 2017 gepubliceerd.
Vanaf januari 2015 is met het oog op de fusie de opzet van de NOM Print Monitor gewijzigd. In de vraagstelling is de merkbenadering toegepast. Dat betekent dat voor alle merken (voorheen dagblad- en magazine titels) gevraagd is naar het totaalbereik (het lezen in de afgelopen 12 maanden) op papier en op digitale platformen.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor de koppeling met de gegevens over digitaal bereik, maar leveren op zichzelf ook interessante inzichten over het gebruik van merken over verschillende platformen. Deze nieuwe gegevens zijn in een aparte publicatie – NOM Mediamerken – beschikbaar gemaakt voor de markt.
Nummerbereiksmethode voor gemiddeld bereik van dagbladen en magazines
De oorsprong van printbereiksmeting ligt bij de Through The Book methode: de enquêteur komt met exemplaren van bladen naar de respondent en deze kan bladeren – op die manier kan hij zich beter herinneren of hij iets heeft gelezen of niet. Deze methode is logistiek niet meer mogelijk vanwege de hoeveelheid bladen die we tegenwoordig meten.
Als vervanger wordt in de meeste landen van de wereld al jaren de zogenaamde Recent Reading methode gebruikt. NOM is in 2006 overgestapt van Recent Reading naar nummerbereiksmethode (Specific Issue Readership). Daarmee heeft NOM een aantal bekende problemen van de Recent Reading methode opgelost (parallel reading, replicated reading, telescoping).
De nummerbereiksmethode is eigenlijk de elektronische variant op de oude Trough The Book methode. Door de voorpagina’s / covers van individuele nummers van bladen aan mensen te laten zien op een scherm, wordt de respondent geholpen zich te herinneren of hij/zij een nummer hebben gelezen of niet. Bij dagbladen laat NOM niet de voorpagina’s zien, dat blijkt namelijk niet nodig te zijn. Mensen kunnen zich ook zonder voorpagina’s herinneren of ze de krant van gisteren of eergisteren hebben gelezen. NOM vraagt het leesgedrag voor de kranten tot een week terug. In de rapportage van de NOM Print Monitor zijn naast het gemiddeld bereik voor dagbladen ook bereiksgegevens voor dagedities opgenomen (bereik van gemiddelde maandag editie, dinsdag editie etc.). Daarmee geeft de NPM aanzienlijk meer informatie over de prestaties van dagbladen dan vroeger.
HAH-kranten
Vanaf 1 januari 2017 worden zo’n 330 HAH-kranten opgenomen in de reguliere continue bereiksmeting van NOM. Het gemiddeld bereik van deze titels wordt door middel van de Recent Reading methode gemeten (conform de voormalige NOM HAH-kranten Monitor).
Steekproefkader
Voor een onderzoek dat de currency levert waarmee de hele markt werkt is representativiteit van groot belang. Daarom gebruikt NOM de zogenaamde random probability steekproef, ook wel verse steekproef genoemd, die garant staat voor een zo representatief mogelijk beeld van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Veel zorg is besteed aan het optimaliseren van de respons van de verse steekproef, zodat ook moeilijk te bereiken groepen zoveel mogelijk in het onderzoek zijn betrokken.
Om de steekproef zo groot mogelijk te laten zijn, wordt deze aangevuld met een steekproef uit de access panel van GfK. De totale steekproef wordt gewogen naar de normen van de Gouden Standaard van MOA. Een uitgebreide beschrijving van de opzet en de methode van de NOM bereiksonderzoek wordt gepubliceerd in de Technische Verantwoording, die beschikbaar is voor alle leden/klanten van NOM.
Wat wordt er gepubliceerd?
- NOM Print Monitor:
- Bereik per gemiddeld nummer (gemiddeld bereik) voor dagbladen (landelijk en gratis), magazines en advertentiecombinaties van regionale dagbladen
- Gemiddeld dageditiebereik voor landelijke en gratis dagbladen
- Gebruik van andere media (TV, radio, internet, bioscoop)
- Socio-demografische kenmerken van de respondenten
- NOM Print & Doelgroep Monitor:
- Allen data van NPM
- Alle consumentenkenmerken uit DGM
- NOM Regio Monitor:
- Bereik per gemiddeld nummer (gemiddeld bereik) voor regionale dagbladen en HAH-kranten
- Gemiddeld dageditiebereik voor regionale dagbladen
- Socio-demografische kenmerken van de respondenten
- Alle consumentenkenmerken uit DGM