SKO rapporteert nu ook bereik

Vanaf 17 augustus zal de Stichting KijkOnderzoek (SKO) naast de kijkdichtheid en het marktaandeel ook het totaal aantal kijkers van een programma rapporteren. Dat zijn kijkers die minimaal 1 minuut van een programma hebben gezien. Dit totaal aantal kijkers wordt ook wel het bereik van een programma genoemd. Het is een mooie stap in de rapportage van de kijkcijfers en is zeer verhelderend in relatie tot de kijkdichtheid. Het geeft o.a. inzicht in de ‘kijkerstrouw’ van programma’s. Bij programma’s die je aan de buis gekluisterd houden zal het verschil tussen het gemiddeld- en totaal kijkers kleiner zijn dan bij programma’s die een vluchtig kijkgedrag met zich meebrengen. Illustratief in dit kader is dit artikel van 12 jaar geleden toen RTL ooit de samenvattingen van de Eredivisie uitzond op zondag om 19 uur. Er waren opeens een miljoen kijkers zoek. Maar gelukkig, ze waren snel weer gevonden.

Nog verder in de tijd (opa vertelt) gebeurde het dat Joop van den Ende na de finale van een Soundmixshow boos opbelde naar de zender die het programma uitzond en zei dat er niks van de kijkcijfers klopte. “Veel te laag!” Joop had die avond zelf een telefonisch onderzoek gedaan en gevraagd of men naar de finale had gekeken. Zo’n 70% van de respondenten had dat inderdaad gedaan. Hij had niet gevraagd hoe lang ze hadden gekeken. Een groot deel had alleen het laatste deel van het programma gezien waarin de scores werden verzameld. Dat had het totaal aantal kijkers enorm verhoogd.

De rapportage van het totaal aantal kijkers heeft nog een voordeel, het maakt de vergelijkbaarheid met andere mediumtypen gemakkelijkers. Van printmedia is vooralsnog geen ‘leesdichtheid’ bekend en van een site of app kennen we ook geen ‘surf- en/of bladerdichtheid’. Misschien dat radio binnenkort ook komt met het totaal aantal luisteraars. Daar wordt net als bij televisie gewerkt met ‘dichtheid’ als eenheid, luisterdichtheid welteverstaan.

1.721 x bekeken
Scroll naar boven