Miljoen voetbalkijkers gelukkig weer terecht

Sinds Studio Sport op zondagavond niet meer de eredivisiewedstrijden van het voetbal uitzendt is de grote vraag: waar zijn die miljoen voetbalkijkers gebleven? Een recente analyse van de publieke omroep zou aantonen dat die massaal naar Nederland 1 zitten te kijken. Maar wat blijkt, RTL heeft evenveel voetbalkijkers als de NOS in the old days, alleen ze kijken korter. Wat is er aan de hand? RTL heeft een lagere kijkdichtheid dan destijds de NOS-uitzendingen. Op basis van die kijkdichtheid wordt vaak het aantal kijkers berekend, maar dat is niet correct.


Kijkdichtheid is een theoretisch cijfer waaraan je niet het aantal kijkers kan afleiden. Een programma met 10% kijkdichtheid kan best 10 miljoen kijkers hebben. Ze hebben in dat geval heel kort gekeken. 10% wil hier zeggen: of 10% van de bevolking heeft het hele programma gezien of de hele bevolking heeft maar 10% van het programma gezien.

Om het daadwerkelijk aantal kijkers te achterhalen is het bereik van een programma nodig. Dat zijn alle mensen die minimaal één minuut hebben gezien van een programma. Als je dat in relatie brengt met de kijkdichtheid heb je een idee of er lang of kort naar je programma is gekeken. We noemen dat ook wel de nettofractie.

Om te bewijzen dat er geen miljoen voetballers weg zijn heb ik de kijkcijfers (via een omweg verkregen) van de eerste voetbaluitzendingen van 2004, 2005, 2006 en 2007 op een rijtje gezet voor NOS, Talpa/Tien en RTL4. Het betreft hier kijkdichtheid en programmabereik in de doelgroep 13+:

[HELAAS DIT OVERZICHT BESTAAT NIET MEER]

De nettofractie is bij RTL 4 het laagst van de vier seizoenen, maar het bereik is vergelijkbaar met NOS in 2004. Talpa/Tien had wel minder kijkers maar zij keken iets langer dan de RTL-kijkers nu. De hoogste nettofractie is voor de NOS-uitzendingen in 2004. Die ligt het dichtste bij één, het hoogst haalbare. Als een programma een nettofractie van één heeft hebben alle kijkers het hele programma uitgekeken en alle minuten gezien.

Dus de één miljoen voetbalkijkers zijn weer terecht, alleen kunnen ze de aandacht blijkbaar minder lang vasthouden en lekt er op die manier kijkvolume weg naar inderdaad Nederland 1.

18.726 x bekeken
Scroll naar boven