• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Miljoen voetbalkijkers gelukkig weer terecht

Door Peter Wiegman 
op 22 februari 2008 

Sinds Studio Sport op zondagavond niet meer de eredivisiewedstrijden van het voetbal uitzendt is de grote vraag: waar zijn die miljoen voetbalkijkers gebleven? Een recente analyse van de publieke omroep zou aantonen dat die massaal naar Nederland 1 zitten te kijken. Maar wat blijkt, RTL heeft evenveel voetbalkijkers als de NOS in the old days, alleen ze kijken korter. Wat is er aan de hand? RTL heeft een lagere kijkdichtheid dan destijds de NOS-uitzendingen. Op basis van die kijkdichtheid wordt vaak het aantal kijkers berekend, maar dat is niet correct.


Kijkdichtheid is een theoretisch cijfer waaraan je niet het aantal kijkers kan afleiden. Een programma met 10% kijkdichtheid kan best 10 miljoen kijkers hebben. Ze hebben in dat geval heel kort gekeken. 10% wil hier zeggen: of 10% van de bevolking heeft het hele programma gezien of de hele bevolking heeft maar 10% van het programma gezien.

Om het daadwerkelijk aantal kijkers te achterhalen is het bereik van een programma nodig. Dat zijn alle mensen die minimaal één minuut hebben gezien van een programma. Als je dat in relatie brengt met de kijkdichtheid heb je een idee of er lang of kort naar je programma is gekeken. We noemen dat ook wel de nettofractie.

Om te bewijzen dat er geen miljoen voetballers weg zijn heb ik de kijkcijfers (via een omweg verkregen) van de eerste voetbaluitzendingen van 2004, 2005, 2006 en 2007 op een rijtje gezet voor NOS, Talpa/Tien en RTL4. Het betreft hier kijkdichtheid en programmabereik in de doelgroep 13+:

[HELAAS DIT OVERZICHT BESTAAT NIET MEER]

De nettofractie is bij RTL 4 het laagst van de vier seizoenen, maar het bereik is vergelijkbaar met NOS in 2004. Talpa/Tien had wel minder kijkers maar zij keken iets langer dan de RTL-kijkers nu. De hoogste nettofractie is voor de NOS-uitzendingen in 2004. Die ligt het dichtste bij één, het hoogst haalbare. Als een programma een nettofractie van één heeft hebben alle kijkers het hele programma uitgekeken en alle minuten gezien.

Dus de één miljoen voetbalkijkers zijn weer terecht, alleen kunnen ze de aandacht blijkbaar minder lang vasthouden en lekt er op die manier kijkvolume weg naar inderdaad Nederland 1.

Channels: Televisie
18.429 x bekeken

Reacties

  1. Albert Treur
    23 februari 2008 om 22:14

    Peter dank voor je bijdrage. Mag ik de informatie gebruiken voor een artikel in Broadcastmagazine?

  2. Peter W.
    23 februari 2008 om 22:31

    Haha, overleg even met Ronald. Hij weet dat dit er aan zat te komen. Hij heeft zeker interesse.

  3. Albert Treur
    23 februari 2008 om 22:34

    Zal ik doen. Schrijf een artikel mbt de tender. Vandaar…

  4. Peter W.
    23 februari 2008 om 22:51

    In ieder geval dan nieuwe inzichten over het bereik. Kan de prijs alsnog omhoog 😉

  5. Albert Treur
    23 februari 2008 om 22:55

    Nog hoger? Zit al boven de vorige periode…

  6. Peter W.
    23 februari 2008 om 23:26

    O, en dit dan.

  7. Albert Treur
    24 februari 2008 om 00:27

    Zoals zo vaak bij de Telegraaf, gelul. Let op het woordje “lijkt”.

  8. Gijsbregt
    24 februari 2008 om 12:17

    Peter,
    Wat een goed artikel. Zouden onze vrienden op de mediabureau’s en op de marketingafdeling van RTL dit al lang hebben moeten berekenen?
    En is het vertrekmoment bij RTL niet juist de reclame? Dit is voer voor verder onderzoek!

  9. klaas
    26 februari 2008 om 16:32

    Wordt het verschil tussen Tien/Talpa en RTL4 niet veroorzaakt door de (verschillende) planning van de reclameblokken?

  10. Peter W.
    26 februari 2008 om 16:42

    @Klaas: dat effect zit hier niet in. De cijfers zijn puut gebaseerd op de programmaminuten. Het kan zijn dat een programma met veel reclameblokken veel afhaakmomenten kent en daardoor een lagere kijktijd/nettofractie, maar dat is niet rechtstreeks uit deze cijfers te halen.

  11. Albert
    27 februari 2008 om 15:02

    Peter, ik kom er nog bij op terug maar ik heb toch een aanvullende vraag. In deze vergelijking hou je rekening met Studio Sport 1 versus RTL/Talpa maar wat gebeurt er als je ook het voetbal bevattende Studio Sport 2 van na het nieuws meerekend? Ik denk dat de nettofractie van Studio Sport X staat tot X er ook beduidend slechter uit ziet….

  12. Peter W.
    27 februari 2008 om 15:11

    Heb ik bewust niet meegenomen om de vergelijking ‘zuiver’ te houden voor zover dat mogelijk is. Ik zal er zeker even naar kijken. Tot die tijd ga ik er vanuit dat jouw hypothese klopt.

  13. Albert
    27 februari 2008 om 15:25

    Zuiverder als deze kan je het niet krijgen Peter. Ik weet dat veel kijkers afhaakten bij dat tweede voetbaldeel. RTL en Talpa doen bijna anderhalf uur voetbal. Deel 1 en 2 van SS is ook anderhalf uur.

  14. Peter W.
    27 februari 2008 om 17:50

    Het tweede deel heeft inderdaad een lagere nettofractie. 0,51 om precies te zijn. Kijkdichtheid 10,6 en een programmabereik van 20,8.

  15. Albert Treur
    27 februari 2008 om 18:46

    Aha…! zou je ook een gemiddelde nettofractie van SS 1 en 2 kunnen halen uit deze cijfers?

  16. Peter W.
    27 februari 2008 om 21:51

    Om het goed te doen moet je van de de twee NOS-programma’s één programma maken en daar de cijfers over draaien. Maar zover rijkt mijn kijkcijferkennis niet. Wat mij betreft mag je ook zeggen dat het gemiddelde over die twee programmadelen ergens tussen de 0,74 en 0,51 moet liggen. Als je het weegt naar programmaduur kom je op 0,66. Maar let op: da’s over de duim hè!!!

  17. André Scholten
    1 maart 2008 om 23:26

    Het feit dat mensen bij Talpa langer keek dan bij RTL zal aan de vele reclameblokken liggen. Of worden die niet meegenomen in de berekeningen?

  18. Joost
    18 maart 2008 om 11:34

    Hoi Peter, aardig stuk, maar het verschil dat je hier maakt tussen kijdichtheid en bereik is in terminolgie niet heel erg handig. De kijkdichtheid die over het algemeen gerapporteerd wordt, is simpelweg het gemiddelde bereik van het programma (hoeveel mensen zaten er gemiddeld op hetzelfde moment naar het hetzelfde programma te kijken) en wat je hier bereik noemt is de totale kijkdichtheid (hoeveel mensen hebben er totaal naar een (deel van een) programma gekeken). Je kan dus ook zeggen dat het één gemiddeld bereik is en het ander totaal bereik.

  19. Peter W.
    18 maart 2008 om 13:12

    Beste Joost, klopt wat je zegt. Mijn insteek was alleen om aan te tonen dat er niet opeens één miljoen mensen met de rug naar de televisie zitten omdat voetbal op een andere zender wordt uitgezonden. Ze keken wel degelijk, alleen korter dan voorheen. Om dat aan te kunnen tonen moest ik wel een onderscheid maken naar kijkdichtheid en bereik. Gemiddeld bereik is dan weer verwarrend in vergelijking met bereik per gemiddeld nummer in print . . . Lastig vak hebben we toch.

  20. Albert
    6 oktober 2008 om 15:22

    Al iets bekend over de nettofractie van Bord OP Schoot Studio Sport?

  21. Peter W.
    6 oktober 2008 om 19:22

    Haha, dat is een goeie Albert. Ga daar snel achteraan!!

  22. Albert
    27 oktober 2008 om 23:34

    Hoe snel? De NPO kraait het uit van vreugde maar ik heb de indruk dat er nog steeds een miljoentje zoek is. 🙂

  23. Peter W.
    27 oktober 2008 om 23:37

    ik ben op zoek naar de door jou gevraagde netto fractie, maar krijg even geen respons . . . ben je niet vergeten!

  24. Albert
    27 oktober 2008 om 23:37

    weet ik! hou je scherp 🙂

  25. Albert
    14 november 2008 om 07:59

    Ze durfen niet!

  26. Peter W.
    14 november 2008 om 19:12

    @Albert: cijfers zijn inmiddels binnen, maar nog geen tijd om er naar te kijken. Tis druk aan het loket . . .

  27. Albert
    14 november 2008 om 19:24

    geluukig. misschien moeten we weer een 12tje voor broadcastmagazine?

  28. Albert
    18 november 2008 om 22:49

    http://www.mediajournaal.nl/2008/11/18/kijkcijfers-studio-sport-bijna-weer-op-oude-niveau.html#more-21290

  29. Peter W.
    20 november 2008 om 09:03

    @Albert: de nettofractie voor de eerste vier uitzendingen van dit seizoen bedraagt gemiddeld 69,9. Dat is een stuk hoger dan de commerciele zenders in het verleden, maar net iets onder het niveau van NOS in 2004.

  30. Albert
    20 november 2008 om 09:11

    Dat betekend dat starten met de belangrijkste wedstrijden in ieder geval een hogere nettofractie opleverd. Ben wel benieuwd naar het verval na de eerste, tweede derde etc. wedstrijd.

  31. Albert Treur
    5 mei 2009 om 14:35

    http://venturo.web-log.nl/venturo/2009/05/miljoen-voetbal.html

    en nu zijn ze weer weg! 🙁

  32. Albert Treur
    6 mei 2009 om 13:29

    ha peter geen zin in deze discussie meer? 🙂

  33. Peter W.
    6 mei 2009 om 14:34

    @AT nog niet gekeken. Ben op vakantie . . .

  34. Albert Treur
    6 mei 2009 om 14:50

    ahhhh veel plezier nog dan.

  35. Albert Treur
    12 mei 2009 om 21:27

    http://www.mediajournaal.nl/2009/05/12/nos-blij-met-cadeau-van-de-kijker-voor-studio-sport.html

    wel benieuwd naar de nettofractie eigenlijk….

  36. Albert Treur
    15 mei 2009 om 19:51

    ben je nog op vakantie? 😉

  37. Peter W.
    15 mei 2009 om 20:13

    Jaja, analyse komt eraan!

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close