TV-reclame op -23% door corona

Screenforce publiceert vandaag de halfjaarcijfers voor televisie en ziet een daling van 23% voor de omzetten van TV-reclame ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De branche-organisatie ziet wel een licht herstel voor de tweede helft – afhankelijk van de ontwikkelingen rond het virus – maar de teller zal ergens tussen de -12% en -15% blijven steken aan het eind van dit jaar. Dat is een groter verlies dan de -10% in 2009, toen de bankencrisis de hand op de mediaknip hield. De kijktijd nam wel toe in de eerste helft van 2020, maar werd vooral veroorzaakt door het non-lineair kijken (uitgesteld, video/dvd en on demand). De totale schermtijd kwam uit op 206 minuten. Dat is twee minuten meer dan in recordjaar 2014. Allen de onderliggende waarden en omzetten zijn wel even iets anders. Kijk maar:

Kerncijfers televisie eerste helft 2014/2020

Binnen de kijktijd is de lineaire kijktijd met 26% afgenomen. Dat is het deel waar de reclame-omzetten veelal worden verdiend. Die omzet is in dezelfde periode met 25% gedaald. Dat geldt voor spot en ook voor non-spot. Wat dat betreft lopen die ontwikkelingen parallel. Ondertussen neemt de kijktijd in het non-lineaire deel toe. Voor elk van drie categorieën geldt dat ze dagelijks boven de 20 minuten liggen. Het kijkaandeel van non-lineair staat inmiddels op 33% tegen 10% in 2014. Het omgekeerde is waar voor lineair.

Totaal aantal kijkers en gemiddeld aantal kijkers

In het halfjaarrapport van Screenforce is voor het eerst een overzicht te zien waarin het totaal aantal kijkers is weergegeven (minimaal 1 minuut gezien). Per gisteren rapporteert SKO dit cijfer ook voor de dagelijkse cijfers, maar Screenforce heeft eigenlijk een primeur. De top 25 programma’s wordt op de klassieke manier aangevoerd door een extra uitzending van het Journaal op 23 mei, lees persconferentie van het kabinet, maar de meeste kijkers waren er voor de uitzending in het kader van de Nationale Dodenherdenking.

Top 25 TV-programma’s eerste helft 2020

Hoe kleiner het verschil tussen het gemiddeld aantal kijkers en het totaal aantal kijkers, hoe groter de kijkerstrouw voor dat programma. Programma’s met een heel groot verschil kennen veel ‘korte kijkers’. Niet qua lichaamslengte, maar in kijktijd. Duh.

Download hier het halfjaarrapport van Screenforce.

2.733 x bekeken
Scroll naar boven