Eerder deze week publiceerde Screenforce al een daling van 23% voor de omzetten van TV-reclame in de eerste helft van dit jaar, vandaag publiceert Outreach een daling van 44% voor out of home. Op de spiksplinternieuwe website van Outreach staat tegelijkertijd dat er weer hoop gloort. De mobiliteit neemt als gevolg van de versoepeling van de coronamaatregelen weer toe en dat is een belangrijke basis voor het herstel van de bestedingen aan out of home. In de eerste helft van dit jaar werd 44% van het budget ingeleverd. Deze daling geldt zowel voor de traditionele vormen van out of home als voor digital (DOOH). In totaal werd € 54,5 miljoen omgezet in de eerste twee kwartalen van 2020. In 2019 werd in dezelfde periode ruim € 97 miljoen aan buitenreclameruimte verkocht.
Uit de cijfers van Outreach blijkt dat vooral het tweede kwartaal dramatisch is geweest. De omzet liep maar liefst 67% terug in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. Ook hier geldt dat de afname vrijwel gelijk is verdeeld over traditioneel (-68%) en digital (-66%). De persconferentie van het kabinet op zondag 15 maart was het startsein van de intelligente lockdown van Nederland. Dat is ook goed te zien in de mobiliteitscijfers, die vanaf die datum en masse kelderden.
De mobiliteit van de automobilist en voetganger is inmiddels weer boven het oude niveau, maar het openbaar vervoer doet duidelijk langer over het herstel. Vooral het thuiswerken is de belangrijkste verklaring hiervoor.
2020 zal volgens Outreach de boeken ingaan als een verloren jaar. Eric Kip, voorzitter van Outreach, ziet echter wel een voorzichtig herstel: “Adverteerders hebben vrijwel niet geadverteerd in het tweede kwartaal. Gedurende de zomerperiode hebben de adverteerders de communicatie met hun doelgroepen weer stap voor stap opgestart. Er zijn zelfs weken waarin OOH weer een gezonde bezettingsgraad heeft gehad en dat is een goed signaal. Niet alleen voor out of home, maar voor de hele mediabranche.”
Benieuwd waar de andere mediumtypen staan op dit moment.