JIC BRO lanceert BRO Next

Net als TV, radio, print en online heeft ook buitenreclame een bereiksonderzoek. Dit onderzoek wordt gebruikt om het bereik en gemiddelde contactfrequentie van ‘objecten’ te meten. Objecten zijn de reclamedragers zoals abri’s, snelwegmasten, driehoeksborden, digitale schermen en vele andere vormen. Ook is het openbaar vervoer meegenomen in de vorm van bussen en trams.

Vandaag heeft de buitenreclamebranche ‘BRO Next’ gelanceerd. Dat is de naam van het nieuwe onderzoek ruim 57.500 objecten van de tien deelnemende exploitanten zijn opgenomen. In de loop van het jaar en volgend jaar komen daar nog enkele duizenden objecten bij als ook nieuwe deelnemers.

BRO Next kent een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het oude onderzoek. Denk hierbij aan:

  • Structurele data van volumes en verplaatsingen van personen
  • Toevoeging van ‘digital’ met een detaillering per scherm op uurniveau
  • Veel grotere steekproef
  • Verfijnd voetgangersmodel

Niet alleen de data, maar ook de manier waarop de data worden verzameld en de bronnen die worden gebruikt zijn veranderd. Waar het oude onderzoek verplaatsingen van personen met een GPS meter, eenmalig in 2008/2009 verzamelde, wordt nu gebruik gemaakt van een app.

Een ander onderdeel van de methode die gewijzigd is, is de manier waarop wordt bepaald of een persoon zich in het zichtbaarheidsgebied van een OOH object bevindt. Voorheen werd dit generiek ingeschat voor alle modaliteiten en soorten objecten. In de nieuwe opzet worden de objecten op de kaart van Nederland geplaatst en worden transparant alle posities ingetekend waarvandaan iemand een blik op het object kan werpen. Dit geeft ook meteen het verschil tussen OTS (opportunity to see), zoals dat voorheen werd gehanteerd en ROTS (realistic opportunity to see) zoals toegepast in het nieuwe onderzoek. Voor ROTS wordt rekening gehouden met de positionering van het object ten opzicht van de route, zodat de bereikten het object ook daadwerkelijk gezien kunnen hebben. In het verlengde hiervan werkt BRO-Next voor digitale objecten met D-ROTS in plaats van met D-OTS.

BRO Next is onder auspiciën van JIC BRO tot stand gekomen. Dit is een Joint Industry Committee (JIC) die bestaat uit Outreach (OOH-exploitanten), bvA (adverteerders) en PMA (mediabureaus).

81 x bekeken
Scroll naar boven