Het Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE), de Bond van Adverteerders (BvA) en het Platform Mediabureaus (PMA), hebben besloten gezamenlijk de Stichting JIC (Joint Industry Committee) Buitenreclame op te richten om een groot bereiksonderzoek naar out of home media te laten uitvoeren. Dat is een hele mond vol, maar het komt er op neer dat na televisie en print ook buitenreclame het bereiksonderzoek laat uitvoeren middels een JIC. Dat betekent dat niet alleen de exploitanten opdrachtgever zijn van het onderzoek, maar ook de adverteerders en mediabureaus. Recentelijk gaf RAB (radio) aan ook richting JIC te willen en bij STIR (internet) is JIC al bijna realiteit.
Bereiksonderzoek buitenreclame
Het bereiksonderzoek voor buitenreclame is een zeer complex onderzoek. Gemeten wordt het aantal unieke waarnemers en het aantal contacten van een buitenreclamecampagne met billboards, abri‘s, A0, masten en/of bussen/trams. In het onderzoek wordt, naast verkeerstellingen, het verplaatsingsgedrag van de consument in kaart gebracht. Ook wordt elk buitenreclame-object geclassificeerd, zodat – per object – kijkkansen op basis van o.a. eye tracking kunnen worden toegekend. In de oudere versie van het bereiksonderzoek werd nog uitgegaan van “Opportunity to see” (OTS), in de nieuwe opzet is meer sprake van “Likely to see” (LTS). Daarbij wordt nauwkeurig gekeken of iemand in de buurt van een object is ook daadwerkelijk naar dat object heeft gekeken en in welke mate.
De onderzoeksopzet voldoet ruimschoots aan de internationale Esomar-richtlijnen voor Out of Home Media Audience Measurement. Een Technische Commissie (onder voorzitterschap van Marijke Coppens), zal het onderzoek begeleiden. Als hoofdaannemer is Simon Cooper Associates (UK) geselecteerd. Dit bureau heeft een brede internationale ervaring met gelijksoortig onderzoek in o.a. Zweden, Finland en Ierland. Het Nederlandse veldwerk – via internet en GPS – zal worden uitgevoerd door TNS NIPO.
De volgende exploitanten nemen deel in dit onderzoek: CBS Outdoor, JCDecaux, ClearChannel Hillenaar, Interbest, Brouwer & Partners, Bizon, Centercom, MMD Media, OVMedia en VanPuffelen, waarmee praktisch de gehele buitenreclamebranche participeert.