Sinds geruime tijd publiceert SPOT in samenwerking met Adformatie en GfK de Twittercijfers van televisieprogramma’s. In deze rapportage worden op weekniveau steeds vier parameters weergegeven. Per programma zijn dat: het aantal twitteraars, aantal tweets, aantal impressies en het bereik van die impressies. Zomergasten is de afgelopen periode veruit leading als het gaat om het aantal tweets. Week-in week-uit voert het programma de ranglijst aan, met als absolute koploper de uitzending met Aboutaleb. Met in totaal 4,8 miljoen impressies werd een bereik van 188.000 personen gerealiseerd. Is dat veel of weinig? Beide. Het zijn heel veel impressies voor relatief weinig bereik. Twee weken daarvoor haalde North Sea Jazz 283.000 impressies en realiseerde een bereik van 141.420. Is er sprake van een bereiksplafond?
Voor een analyse van de twittercijfers heb ik de afgelopen 9 weken even op een rijtje gezet. Hiervoor heb ik steeds naar de nummer 1 in de ranking gekeken. De laatste 5 weken zijn edities van Zomergasten, de weken daarvoor zijn dat de documentaires over Satudarah, MH17, Sebrenica en zoals gezegd North Sea Jazz. Per programma is bekend hoeveel twitteraars, tweets, impressies en bereik er gerealiseerd is. In onderstaande tabel is dat weergegeven.
Het is duidelijk te zien dat Zomergasten de grootste Twitteractiviteit teweeg brengt. De ‘laagste’ Zomergast is nogal groter dan de vier genoemde docu’s als het gaat om het aantal twitteraars en aantal tweets. Allen Satudarah haalt een iets groter aantal impressies dan Buwalda en North Sea Jazz heeft een hogere bereik.
Het aantal impressies (aantal keren dat een tweet over dat programma wordt gezien) varieert enorm. Sebrenica en North Sea Jazz staan helemaal onderaan met minder dan 300.000 impressies. Bij de Zomergasten doe je pas mee als je een paar miljoen impressies hebt. Toch groeit het bereik niet navenant mee. Het komt over de hele linie niet boven de 200.000 uit, waardoor het lijkt alsof er een bereiksplafond is.
In de volgende tabel staan de parameters met elkaar gecombineerd en gesorteerd op aantal impressies per 1.000 bereik. Dat is het gemiddeld aantal impressies dat nodig is geweest om 1.000 mensen te bereiken. North Sea Jazz is hier het meest efficiënt. Iets meer dan 2.000 impressies voor 1.000 bereikte personen. Alle Zomergasten hebben veel hogere aantallen nodig variërend van 13.000 tot ruim 25.000.
Blijkbaar is het bereikspotentieel op een gegeven op en worden er alleen nog maar contacten gerealiseerd. Let wel, er wordt een half uur voor, tijdens en een uur na het programma gemeten. In dat tijdsbestek moeten er kijkers zijn die twitteren over dat programma en twitteraars zijn die de tweets lezen en eventueel doorsturen. De aard van het programma, de onderwerpen, de doelgroep en het aantal kijkers telt natuurlijk allemaal mee, maar zo te zien niet dusdanig dat het bereik overal vrolijk meegroeit.
Ik zal de reeksen de komende tijd blijven volgen en kijken of we boven de 200.000 kunnen uitkomen.
Samenstelling rapportage GfK Twitter TV Ratings
In de database van GfK zijn alle geregistreerde Nederlandse Twitter accounts opgenomen. Op basis van een exclusieve overeenkomst met Twitter beschikt GfK over meer Twitter data, dan via de zogenaamde publiek dataset door Twitter aan social media monitoren beschikbaar wordt gesteld. Dit maakt deze SPOT rapportages uniek.
Tweets worden gefilterd op TV-gerelateerde termen, zodat met grote mate van zekerheid is vast te stellen dat de tweet ook daadwerkelijk naar aanleiding van het kijken van een uitzending wordt geplaatst. Binnen de tweets wordt gekeken naar gegevens als zendernaam, presentatoren, gasten, acteurs en programmatitels. Ook worden algemene termen, die vaak voorkomen in TV-gerelateerde tweets, opgenomen in de filter.
GfK start standaard een half uur voor de uitzending met meten en gaat door tot één uur na de uitzending. Deze tijd kan variëren afhankelijk van de lengte van het programma en of het wel of niet een herhaling betreft.
Om een grotere diversiteit van programma’s te verkrijgen komen programma’s maar één keer voor in de ranglijst. Bij een programmareeks of serie wordt de aflevering waarover het meest is getweet, meegenomen in de rapportage.