Vanaf vandaag worden Addressable TV-campagnes herkend in het NMO Kijkonderzoek en worden nieuwe calculatieregels toegepast om dubbeltellingen te voorkomen. Met Addressable TV kunnen huishoudens worden getarget met als doel om op die huishoudens gerichte reclamespots te laten zien. Als je in zo’n huishouden woont zie je dus soms een andere commercial dan je buren.
Momenteel is deze mogelijkeid alleen bij VodafoneZiggo-klanten mogelijk en dan ook nog met toestemming en geschikte apparatuur en alleen bij de zenders van Talpa Media en Ad Alliance (o.a. RTL Nederland). VodafoneZiggo heeft volgens eigen zeggen per eind Q2 2024 2,1 miljoen huishoudens met een Mediabox Next, Mediabox Next Mini of opgewaarde Horizon die de techniek van Addressable TV aan zou kunnen. Hoeveel daarvan toestemming hebben gegeven is niet bekend. KPN stopte in februari 2021 een proef omtrent Addressable TV en heeft sindsdien geen intentie daarop terug te komen.
Kantar Media, die kijkonderzoek voor NMO uitvoert gebruikt ‘SNAP-watermerktechnologie’ om addressable spots te identificeren en correcties door te voeren in de kijkcijfers. De correctiemethode is getest en goedgekeurd door NMO. Softwarehuizen die de kijkcijfers aan de markt leveren, passen deze correcties automatisch toe.
NMO heeft speciaal voor dit onderwerp een FAQ opgesteld.
Kijk ook even naar dit artikel. Blijkbaar wachten we al tien jaar op Adressable TV.