Jongeren gebruiken vooral sociale media om op de hoogte te blijven van het nieuws, en deze mediagewoonten zijn blijvend. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media in het vandaag verschenen rapport Jongeren, Nieuws en Sociale Media.
Verder stelt het CvdM dat nieuwsorganisaties moeite hebben om jongeren te bereiken omdat sociale mediaplatforms het verdienmodel domineren. Toch is het cruciaal voor een pluriform medialandschap dat jongeren journalistiek blijven waarderen, aldus het commissariaat.
Uit het grootschalige onderzoek blijkt verder dat 78% van de jongeren sociale media gebruikt voor nieuws, vaak met de houding: “het nieuws vindt mij.” Er is geen sprake van een vertrouwenscrisis, aangezien 94% van de jongeren het nieuws vertrouwt.
Het commissariaat doet vier aanbevelingen:
- Nieuwsorganisaties moeten sociale media beter benutten en hun aanpak vernieuwen.
- Tijdelijke stimuleringsmaatregelen kunnen helpen om jongerengericht nieuws te ontwikkelen.
- Techbedrijven moeten gereguleerd worden om nieuws zichtbaarder te maken en nieuwe verdienmodellen mogelijk te maken.
- Onderwijs moet jongeren helpen professioneel nieuws te herkennen, met extra aandacht voor praktijkgerichte opleidingen.
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Commissariaat voor de Media en gepresenteerd op een symposium waar experts discussieerden over de toekomst van nieuwsconsumptie door jongeren.
Het rapport is hier te downloaden.