Winkelen in de stad nog steeds populairder dan online

De retailsector evolueert voortdurend, waarbij de keuze tussen een omni-channel- of opti-channelstrategie cruciaal is voor een optimale klantbeleving. Een omnichannelstrategie heeft als doel een naadloze klantervaring over alle kanalen te realiseren, de optichannel richt zich op het meest effectieve kanaal per doelgroep of situatie.

Ingewikkelde marketingtaal, afkomstig uit het whitepaper ‘Mode, lifestyle en beauty’ van DPG Media. Hierin worden naast de channelstrategie een aantal factoren belicht waar de hedendaagse marketeer of retailer mee worstelt. Denk hierbij aan de opkomst van nieuwe technologieën, privacy/data en duurzaamheid.

Even terug naar ‘het kanaal’. Een opmerkelijke uitkomst in het whitepaper is dat fysiek winkelen in de stad nog steeds heel populair is. Opmerkelijk in die zin dat we ons vandaag de dag blind staren op online en steeds meer winkels leeg zien staan in de binnensteden. Althans dat is de perceptie, maar volgens makelaarsvereniging NvM valt dat allemaal wel mee. De leegstand in winkelgebieden groeit volgens NvM niet explosief doordat vooral populaire locaties weer snel in gebruik worden genomen. Sinds het begin van 2024 is het aantal leegstaande winkels met slechts 600 panden gestegen, tot 13.600 winkelpanden in totaal. Dit komt overeen met een leegstandspercentage van 7,3% (bron; Locatus).

In het whitepaper van DPG Media valt te lezen dat 54% van de Nederlanders de voorkeur geeft aan het winkelen in de stad tegen 27% online winkelen (zie grafiek). Dit blijkt uit het doelgroeponderzoek ‘Hartslag van Nederland’ (n = 3.200), waarin onder andere is gevraagd naar winkelvoorkeuren. Een splitsing naar geslacht en leeftijd leert dat meer mannen (61%) dan vrouwen (50%) hun kleding in een fysieke winkel kopen en dat meer dan de helft (63%) van de ouderen tussen de 60 en 80 jaar liever naar fysieke winkels gaat voor het kopen van kleding.

Bron: Hart van Nederland/DPG Media

Het whitepaper adviseert retailers dan ook om naast een online zichtbaarheid tegelijkertijd een sterke, gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Maar liefst meer dan 90% van de consumenten verlangt zo’n gepersonaliseerde winkelervaring. Maar hoe kun je deze ervaring, naast de inzet van nieuwe technologieën, realiseren? Het whitepaper geeft advies: “Het is belangrijk om je te onderscheiden en te bouwen aan een sterk merk waarmee jouw klanten een emotionele band voelen. Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat klanten je merk gaan herkennen en voor jouw merk kiezen, zelfs als er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een duurzame benadering of storytelling die aansluit op de waarden van je klanten.”

Het whitepaper downloaden kan hier.

145 x bekeken
Scroll naar boven