DOOH Handboek 2015

Zet ik net het ene boek online, ploft de andere alweer op de mat. En dat was een harde plof. Kinetic spamde zojuist het ‘Digital Out of Home Handboek Nederland 2015′ bij me naar binnen. Spam kan dus ook heel nuttig zijn. Wat een pil. 270 pagina’s DOOH, gerangschikt naar vooral channels zoals retail, health, travel, sport en onderwijs/werk. Uitzonderingen daarop zijn ‘Large screens’ en ‘Interactieve netwerken’. Het naslagwerk wordt voorafgegaan door een marktbeschouwing, waaruit blijkt dat op dit moment 7.641 digitale schermen staan opgesteld op bijan 4.300 locaties. Travel is het grootste channels met 3.009 schermen. Het aandeel van DOOH binnen totaal Out of home wordt niet genoemd, maar algemeen wordt een aandeel van 8 tot 9% verondersteld. Landen als UK en China zitten daar met 43% en 35% in 2016 (voorspelling) al een stuk boven.

Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan de wereld van DOOH. Eye- en facetracking vormen hier de hoofdingrediënten, maar ook neuroscience doet zijn in trede, aldus Kinetic in het handboek. Binnen de zogeheten behavioural economics wordt onderzocht waarom mensen soms onlogische beslissingen nemen en waarom hun gedrag afwijkt van wat je op basis van economische modellen zou verwachten. In het handboek staat een experiment op dat gebied beschreven.

Naast geavanceerd onderzoek komen ook steeds meer vormen van interactiviteit om de hoek kijken bij DOOH. QR-codes en Near Field Communication zijn daar voorbeelden van. Bij NFC wordt er contactloos contact gemaakt tussen twee devices. Denk aan contactloos betalen of het inchecken bij het openbaar vervoer. De mogelijkheden met digitale schermen op kooplocaties laten zich raden. Exterion startte dit jaar met een groot Beacon-netwerk 250 locaties in Alkmaar en Purmerend.

De digitale schermen worden ook steeds meer ‘adjusted’ ingezet. Campagnes kunnen worden afgestemd op het profiel van het publiek dat op dat moment aanwezig is. Denk aan de grote stations. In de spits op werkdagen lopen daar andere mensen rond dan overdag of in het weekend.

 

 

 

7.259 x bekeken
Scroll naar boven