Op Tweakers stond vorige week het bericht dat DPG Media maar liefst € 120 miljoen heeft geleend bij de Europese Investeringsbank (EIB) om onder andere het eigen advertentienetwerk te verbeteren. Dit past goed in de strategie van de EU om paal en perk te stellen aan de de macht van de bigtechs. De bank heeft als belangrijkste taak projecten te financieren die bijdragen tot de EU-doelstellingen, zowel binnen als buiten de EU.
Volgens Tweakers, zelf onderdeel van DPG Media, is de lening onderdeel van een meerjarenstrategie. De ‘Vlaamse Reus’ wil tussen 2024 en 2026 € 392 miljoen uitgeven aan digitalisering, waarvan dus € 120 miljoen afkomstig is van de EIB . In 2022 sloot DPG ook al een lening af bij de EIB, toen voor honderd miljoen euro.
Als toelichting bij de lening zegt DPG Media dat het geleende geld wordt gebruikt om de digitale transformatie te versnellen en als lokale speler een voortrekkersrol te blijven spelen in digitale innovatie. Tweakers vertaalt dit naar het ‘verder wil werken aan zijn eigen advertentienetwerk’. DPG Media wil met het firstpartynetwerk (op basis van first party cookies in plaats van third party cookies) met eigen adverteerders concurreren met Google en Facebook op de advertentiemarkt. Dat is een strategie waar de Europese Commissie via het Digitaal Europa Programma geld voor beschikbaar stelt. Digitaal Europa is een subsidieprogramma van de Europese commissie om de digitalisering van de Europese economie en in de samenleving te bevorderen. Digitaal Europa moet de internationale concurrentiepositie van de EU verbeteren en de strategische digitale capaciteiten van Europa ontwikkelen en versterken.
Naast het verder ontwikkelen van het advertentienetwerk zullen in de komende jaren investeringen worden gedaan om de digitale platformen voor eindgebruikers en adverteerders verder te ontwikkelen, onder andere met AI- en text-to-speechtoepassingen. Daarnaast wil het bedrijf ‘zijn kennis en expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie en contentdistributie vergroten’.